Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lämplig fyllning för odling, Vad fyller ni era pallkragar med?
          Glad Amatör i St...
          Inlägg 25-05-2004, 16:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 3 709

Det här med pallkragar låter ju som en utmärkt lösning för mitt planerade grönsaksland, nybliven trädgårdsinnehavare som jag är! Att sambon muttrar över det tveksamma skönhetsvärdet i pallkragar får man väl ta - dom går ju att måla eller hur?! wink.gif

Jag har skummat igenom gamla inlägg i dett forum och lärt mig både det ena och andra - jag tänker INTE fråga var man får tag på pallkragar, hi hi... Har främst tänkt odla jordgubbar, men även potatis morötter och blandade grönsaker och vill därför ha lite höjd - två kragar på varann känns bra (har tänkt mig totalt 6 eller 8 st pallkragar). Har även begripit att vi som begåvats med kirskåls-trädgård bör ha markväv underst, och en bra idé är tydligen att klä pallkragarna invändigt med byggplast. Men så till min fråga:
          Vad fyller man lämpligast pallkragarna med?

Har ju inte haft trädgården länge och har ingen egen kompost att tillgå, annars vore väl det det bästa att hälla i? Har funderat på hästgödsel då jag känner några hästägare, men vilket är bäst - gödsel från stall med halm eller torv? Måste gödslet ha legat och brunnit i ett halvår-år innan man kan använda det? Om man har hästgödsel i, bör man blanda upp med något annat då - köpejord på påse tex, och i vilket mängdförhållande bör man blanda jord med gödsel? Och om man nu inte har tillgång till varken hästgödsel eller egen kompost - vad skulle ni rekommendera att man har i då, som får jordgubbarna att växa så det knakar? smile.gif

Hoppas någon har lite tips och berätta gärna vad ni själva har fyllt era pallkrageodlingar med!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sulan
          Inlägg 27-05-2004, 13:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 3 251

Kolla upp den där fyllnadsjorden noga innan du använder den!
          Vi "förärades" ett lass jord av en bussig typ till en perennarabatt på min sons skola och den innehöll en intressant blandning av rävrumpor och tistel som är ett rent helsike att försöka bli av med!
          Fråga den som levererar var den kommer ifrån.

Varnar Sulan

Citera

Inlägg i den här tråden
          Glad Amatör i Sthlm   Lämplig fyllning för odling   25-05-2004, 16:00
          sanna   Hej du Glade! Och hjärtligt välkommen hit...   25-05-2004, 18:06
          vickeva   Tycker inte sambon att detta är fint??? http://ww...   25-05-2004, 19:28
          lisselbo   Varför inte visa pallkragepyramiden för sambon som...   25-05-2004, 20:03
          Glad Amatör i Sthlm   Men gud så fint du har gjort! Jag visade foto...   26-05-2004, 07:22
          asno   Och var hittar jag det albumet? /Åsa   26-05-2004, 07:23
          Susanne i Linköping   Här! :)   26-05-2004, 08:47
          asno   Tack, avis blev jag allt. Men kanske mest på platt...   26-05-2004, 09:38
          magiana   Vilka fina bilder det var! Men jag undrar oc...   26-05-2004, 09:50
          solkatten   Du kan köpa kogödsel på påse och fylla pallkragarn...   26-05-2004, 13:49
          magiana   Jag har ingen bil så jag kan inte köpa mer än en s...   26-05-2004, 22:01
          Glad Amatör i Sthlm   Jag ville bara meddela att jag har varit riktigt d...   27-05-2004, 10:00
          Ingrid på Västkusten   Todeloo, Inte skall Du vänta flera säsongen innan...   27-05-2004, 12:21
          gammelnalle   Har snart gjort veden klart... 32m3... mycket ...   30-05-2004, 21:07
          Malvia   Vickeva, vad tydligt det blev nu när jag såg din p...   09-11-2004, 16:37
          Mucho   Gammelnalle! Nog kan man väl ta nästan vad som...   09-11-2004, 22:37
          Ingrid på Västkusten   Allt kan användas -bara de översta 25-30 cm är ok ...   10-11-2004, 07:16
          Millus   Hej Glad amatör i Sthlm! Vad jag odlar i mina...   20-11-2004, 22:06

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon