CITAT (amaira @ 29-05-2009, 14:52)

Som vanligt gillar jag Gunilla T:s sätt att uttrycka sig, och kloka tankar bakom vad hon säger.
Det är ingen lätt fråga, och inget lätt val.
Varken frågan eller svaren bör förenklas, oavsett vad man väljer.
Amaira, jag får säga "tack det samma" - vi är inte så många som orkar protestera när de "stora elefanterna" trumpetar men det vore sorgligt om det som inte på något sätt är en sanning skall få nya trädgårdsentusiaster att tro att man sprutar sig till en frodig och vacker trädgård.
GIFT DÖDAR - det är liksom syftet med det hela och ännu har ingen bevisat att gift fungerar selektivt - jag är inte kemist men min son är och han har lärt mig mycket - bland annat hur olika ämnen reagerar med varandra och det vet vi som är amatörer väldigt lite om.
Jag vill inte döda livet i den jord jag för tillfället förvaltar - allt som lever har en funktion och när vi människor börjar manipulera naturen skapar det obalans. Ett gram jord innehåller massor med liv och det är förutsättningen för att skapa en bra miljö för växterna.
Jag har skapat en trädgård i den mest oländiga terräng man kan tänka sig - igenvuxen skogsmark. Jag har inga problem med skadeinsekter t.ex. naturen tillhandahåller de tjänsterna alldeles gratis. I går såg jag att en Ligularia fått några hål i bladen och jag hittade en svart skogssnigel som jag bar iväg in i skogen. Vad gör väl några hål i bladen när det mesta frodas och grönskar - har dock inga mördarsniglar ännu.
Bra jord och frodig grönska kan inte köpas från kemikaliehyllan - naturen skapar den - och vi kan hjälpa naturen lite grann men aldrig genom att döda alla tusentals små kryp och organismer som är våra bästa medhjälpare.