Jag satte vinca minor i en rabatt för fyra år sen och upplevde det likadant som Mia - första året bredde de ut sig ordentligt fast täcket var tunt, andra året tätnade det. Jag bor på gränsen mellan zon III och IV och har mager sandjord med lite inslag av moränlera. Platsen där jag har vincan är skuggig, ingen direktsol alls. Jag satte vincorna med c:a 30 cm mellanrum.
Vinca tål som sagt mycket men täcket verkar bli frodigare och finare om det inte är alltför torrt - baktill i min rabatt där det är lite "regnskugga" av takutsprånget blir vincan glesare och risigare. Så om du har väldigt mager jord kan det eventuellt vara ett tips att förbättra fukthållningen genom att tillföra mer mull, t ex kompost eller kogödsel, där du vill att vincan ska täcka. Men det behöver inte vara mer än normal trädgårsmylla och absolut inget träsk.
Jag tycker inte att vincan är så svår att hålla på plats. Den kryper ovan jord och skotten slår inte rot genast, så det är lätt att lyfta upp dem och klippa av med sax längs den gräns som man inte vill att de ska sprida sig över.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|