CITAT (Myosotis @ 05-06-2009, 22:48)

Det var ett bra tips, jag får ju fundera på var jag i så fall skulle kunna ha dem. Äta böcker låter ju inte så trevligt. Man kanske kan skänka dem en gammal telefonkatalog eller nåt som de kan tugga på. Klättrade dina själva upp på bordet etc.? Försvinner de bakom skåp eller liknande så man får leta efter dem?
Hur är en specialanpassad bur för råttor? Kan de böja upp gallret på en fågelbur och ta sig ut?
jag vet inte hur det är med bläcket och det ? mina gnagde på en del böcker som dom kunde komma åt. men det var ju inte att dom tog sönder dom helt. men det finns ju annat man kan ge dom som dom kan gnaga på som ofarligt trä eller tyg. dom gör ju så när dom boar också att dom gnager ner tyg och bäddar med. jag brukar ge mina toapapper och gammalt tyg dom gillar att kunna bädda in sig ordentligt.
mina kunde klättra, hoppa sig vidare på diverse möbler. och dom är bra på att försvinna bakom skåp och så. så är man stressad så är det bra att leta efter dom i god tid plus gäller det att dom är tama, jag har haft ett par råttor som varit vilda och rädda för händerna och det var inte kul och det kvittade hur jag än försökte så blev dom inte tama. men dom flesta jag haft har varit tama och snälla och då är det inget problem med att ta in dom i buren. tidigare och mer man håller på med dom desto tamare blir dom.
galler kommer dom nog inte igenom men tunn eller skörplast botten kan dom ta sig ut, jag hade en stor och tjock hane som gnagde sig ut en gång ur en plastbotten . den jag köpte var någon plastbotten som dom inte kunde ta sig ut ifrån. annars så funkar nog en vanlig fågelbur men dom vill gärna ha hyllor, gångar att gå på och stor botten yta. exakta mått vet jag inte.
CITAT (Myosotis @ 05-06-2009, 22:48)

Så mysigt det låter! Är det ingen risk att de sticker?
flesta av mina var kvar på axeln eller fickan hela tiden. och hoppade aldrig iväg eller ville smita. jag har haft någon som inte gillade att vara på axeln men dom gick jag ju inte heller iväg med. men dom som gillade det stannade lugnt kvar.