CITAT (ljusarve @ 06-06-2009, 18:02)

Har ett stort olivträd, cirka 1,5 meter som jag tog in i vintras - det var inte bra! Det fick stå uppe på övervåningen där elementen är avstängda, men det blev nog ändå för varmt. Vattnade med lååånga mellanrum.
Nu står trädet ute och efter att jag läst alla kloka råd här så ska det få stå i ett uthus nästa vinter i stället, kanske att det blir några minus, men det har jag förstått nu att det ska tåla. Eller går det kanske rent av att plantera trädet ute i skyddat läge? Bor mellan Falköping och Skövde, tror att det är zon 3 eller 4.
Nu till min akuta undran efter vinterns misshandel - Kan jag klippa bort alla långa "rankegrenar" , såna där fula med endast ett bladpar längst ut?
Vill ju helst att formen ska vara lite rundaktig, det var det förra sommaren.
Trädet har tidigare bott i en trädgårdsmästares växthus i många år, så jag borde ju ha fattat att jag inte skulle släpat in trädet, men det är lätt att vara efterklok.
Den står nu i en högsmal plåtkruka, och jag ska försöka hitta en ny kruka till den, ska den vara hög? Behöver rötterna djup eller vidd?
Hoppas att någon har goda råd att ge för jag vill verkligen att mitt träd ska leva vidare, det var ju så fint.
har du den inne i värmen så ska den ha extra ljus plus vara fuktig hela tiden. den ska inte ha vatten om den står svalt.
har man inget svalt utrymme så har man den ute längre ute. då får den vila ute. sedan ger man den en vår inne med fukt och extra ljus. annars är den bästa placeringen ca +1c +10c.
nej du kan inte plantera ut det i zon 3-4 inte ens i ett skyddat läge. det är enbart i zon 0-1 som det går att plantera ut trädet i ett skyddat läge och då helst kustnära områden. man kan också plantera ut det i zon 2 men då får man skydda trädet ibland någon vinter(ibland varje). i zon 3 blir det för bistert men dock kan det gå om man ger rejält med vinterskydd. den tål i kruka ca -5c -10c. på friland -10c -12c (härdiga sorter ner till -15c).
alla långa grenar kan du klippa in och alla döda tar du ju veck. jag ger mina stora och vida krukor då jag tycker dom lätt blir ett vindfång i höga och smala krukor.