Njae dagens lärare är INTE lediga i samma utsträckning som man var förr man jobbar ju även när eleverna inte är där så man har INTE ledigt 10v på sommaren, på höstlov och liknande som alla tror. +Många lärare jobbar ju in tiden de har 45timmars arbetsvecka så en del är ju inarbetad tid, inte semester. +Den allmänna attityden på den skolan jag jobbar på är att vill någon elev ha stöd i projektarbete/examensarbete under sommaren så ska läraren finnas där som stöd åtminstone via mail så man kan ju aldrig koppla av helt från jobbet ens under sommaren.
Och visst ökar antalet chefer, på våran skola hade vi 1st rektor och 1st studierektor vilket jag tycker är fullt tillräckligt på en liten skola. Sedan helt plötsligt så anlitades en konsult för att se varför skolan gick back och liknande: Lösningen var att helt plötsligt fick vi enhetschefer(utöver de chefer vi redan hade), driftschef etc. vilket jag inte tycker har lett till bättre arbetsklimat och ekonomi, det är ju inte gratis att betala deras löner.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|