LED ger mycket ljus för lite ström. Men jag anser att investeringen för att t.ex. ersätta en halogenspot nu är fullt rimlig eller t.o.m. betydligt billigare än halogen.
Ett exempel:
En 12V LED-spot med 48 dioder och 3,2 W effekt producerar 100 lumen och har en livslängd på minst 25000 timmar. En sån LED-spot kostar ca 110:-. En 20 W halogenspot kostar 30:- och lever i 2000 timmar. Det finns naturligtvis variationer här beroende på tillverkare, men detta är iaf ett exempel.
Räknar man på detta blir elkostnaderna för halogenlampan ca 40 kWh under sin livstid, LED-lampan kostar ca 6 kWh under samma tid.
Investeringskostnaden per tid utslaget över hela livslängden blir 0,015 kr/timma för halogenspoten, medan det blir 0,0044 kr/timme för LED-spoten.
LED-spoten blir alltså mer än 3 ggr billigare i inköp i längden och de löpande elkostnaderna minskar med mer än 6 ggr.
Vad gäller ljusutbyte så brukar man räkna att det för att producera samma mängd ljus som en 20 W glödlampa går åt 10 W halogen eller 1 W LED.
Vad gäller färgtemperatur så finns LED-ljus numera i varmvitt, dvs motsvarande ca 3500 K. I mitt tycke ett behagligt vitt ljus som ger utmärkt färgåtergivning utan en dragning åt gulorange som både halogen och glödlampor ger.
Det man möjligen kan ha att invända mot LED-lampor är den oftast smalare spridningsvinkeln vilket gör att ljusmängden fördelar sig på en mindre yta relativt halogenspots. Men det argumentet tycker jag väger lätt mot både ekonomi och miljöaspekterna.
|