CITAT (Nauti @ 07-06-2009, 18:16)

Om problemet enbart var inavel skulle ju folk vara för att plantera in nya och inte vilja skjuta bort de som redan finns.
Jag såg på ett TV-program för ett tag sedan där det talades om områden som är mycket vargtätare än det är någonstans i Sverige, där märker man och flyttar på de individer som går nära samhällen. Om samma individ går nära ett samhälle igen så avlivas den. Som jag förstått det så är det bara ett fåtal individer som går nära bebyggelse och går in och tar tamdjur, resten håller sig borta. Så varför skall då alla vara så hysteriska och vilja utrota hela den svenska vargstammen? Kan man inte först försöka flytta på dem och som en sista utväg avliva dem?
Sedan undrar jag en sak till. Man hör ju en hel del av jägare och bönder i vargdebatten. Varför bönderna vill ha bort dem är ju ganska uppenbart egoistiskt, där handlar det om pengar. Men varför vill jägarna ha bort vargen? Det enda sambandet jag kan se är att de jagar samma sorters djur. Vill jägarna på fullt allvar utrota en hel art för att den dödar det som de vill döda i stället?
Möjligen första gången som jag kan säga att jag är helt överens med Nauti!