Tack för tipset. Jag bor nära Göteborg så Staffanstorp är lite för långt att åka. Men jag skall ringa dem och höra om dem kan skicka.

Mina Mojitosar får alltid bra betyg

trotts att jag inte själv gillar rom (jag byter ut det mot vodka). Ni kanske vill testa?:
Jag har alltid en färdig petflaska fullt med rörsocker sockerlag i kylen (då slipper man grus i munnen).
Och jag krossa alltid en stor skål med is (i en billig iskrossmaskin från IKEA) innan jag börjar. Tips! Krossa alltid mer is än du tror du kommer att behöva... Har du ingen iskrossare går det bra med isbitar men du kommer att behöva mycket is!
Först tar jag ett whiskyglas och klämma jusen ur tre fjädedelskylftor i glaset och sedan slänger jag dem i glaset också. Sedan lägger jag till ungefär 1-2 nävar med grönmynta (hittills är det det bästa mynta både när det gäller smak men även konsistens).
Sedan häller jag ungefär 2 cm sockerlag i glaset och sedan tar jag en mortelstöt och krossa allt i glaset för att få fram smakerna. Sedan häller jag i ungefär 3 cm Havana Club rom (alternativ vodka om man inte gillar rom) och rör om allt i glaset med en tesked.
Sedan tillsätter jag mera mynta (några kvister) och fylla nästan upp (2-3 cm från glasets kant) med krossad is. Jag tillsätter sedan några fler kvister med mynta, mera is och sedan toppar jag med kolsyrad vatten (utan smak förstås).
Sedan är det bara lull-lull kvar, vilket man kan göra roliga saker med (typ någon bär eller så på toppen). Ett berg med krossad is är absolut nödvändigt, men jag lägger alltid (så klart) en kvist med mynta på toppen och servera med sugrör (då det är svårt att komma åt drinken med allt det där is!
Skål!
CITAT (Lavin @ 01-06-2009, 11:51)

tirups örtagård i staffanstorp har många myntor.
Brukar ni klippa ner dom för att behålla smaken? jag har en kvm marockansk grönmynta som är ca 30 cm höga just nu. Jag har i teet och med rom men kan inte skörda av allt, så jag funderar på om man ska korta av dom så att de har fräscha skott.
min favorit på mojito är med stroh-rom, (behövs inte så mkt dock), färskpressad lime (smaka av saften separat, en del smakar usch), rörsocker och is. och kanske lite soda. Stroh-rommen gör den lite rökigare och kryddigare, men vill man ha en riktig fräsch så funkar det med bacardi.