|
Det där med blomsterlönnen är definitivt överdrivet. Min har det inte hänt ett dugg med fastän temperaturen har gått ner till två grader! Det är klart, jag har avlövat den inför vintertemperaturerna, så den inte ska behöva anstränga sig så mycket. På senvintern har jag sedan klippt tillbaka den och det hela fungerar utmärkt.
Jag känner också igen det där med ohyran! Min värsta fiende är spinnkvalster, för bladlössen går åtminstone att hålla efter för hand. Det gäller att vara uppmärksam, för de små krypen sätter igång tidigt på inglasade balkonger! Så brukar jag öppna upp i var ände på balkongen också, så det blir lite luftcirkulation. Ett annat tips mot det här med hettan (som ju skapar torr luft också) är att ha lite vattenväxter och sånt ute på balkongen. Vattnet avdunstar och bidrar med fuktigare luft - något som passar tropiska växter som passionsblomman ypperligt! För att sedan skugga mot den värsta solen så kan man utnyttja just klängväxter som levande gardiner.
Apropå passionsblomma så har jag två arter som har knoppar nu. Ska fotografera dem så fort de har slagit ut!
--------------------
Hortikulturella hälsningar, Elisabeth
|