Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp skördning: Gullök och vitlök, Är nybörjare och undrar om man tar upp gullöken och vitlök?
          Cenox
          Inlägg 11-06-2009, 16:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 24 107

Hej, Jag fick för mig för nästan en månad sen att sätta ner gullök och vitlök.

Hur vet jag när jag ska ta upp Gullöken samt vitlöken?
          Har förstått i efterhand det kanske var lite sent att säta vitlöken för en månad sen men om jag tar upp den väldigt sent i sensommaren så borde den vara klar lr?

Tips råd och när tar jag upp mina små pärlor i min miniträdgård.
          Har odlat potatis som vanligt men det är ju inte smama sak som gullök och vitlök.

Vill gärna ha så mycket svar som möjligt på allt ni kan komma på. Har läst runt men inget talar om när man ska ta upp just lökarna.

Tack på förhand och mycket trevligt forum detta är.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 12-06-2009, 20:34
          Länk hit: #2

Gäster

Gullök blommar inte under sitt första år. Du låter de helt enkelt växa. Framåt sensommaren-hösten börjar bladen vissna/gulna för att så småningom försvinna helt. Nu växer den inte något mer och då tar du upp den, låter den torka lite lite och sen kan man förvara den ganska länge i vanlig rumstemperatur.
          Ibland, om hösten är varm, så slutar den inte att växa, och då kan man vika ner bladen för att påskynda "avmogningen" så man får en lagringsduglig lök.

Men man kan äta löken tidigare om man vill, som sån där "knipplök" man kan köpa i affären under sommaren. Då har den fortfarande grön blast. Hur stor löken är ser man tydligt då den växer så det syns även ovanför jorden.

Skulle man missa nån lök så kan den (beroende på var man bor) fortsätta växa nästa år och då blommar den så småningom om den får hållas. Men då finns inte mycket till lök kvar att äta... Och efterblomning och frösättning dör ursprungsplantan.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 22:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon