|
Att se ett rådjurskid är bland det svåraste som finns! (genom fönster kan man dock få se lite mera, just när mamman är där)
Kiden trycker, gör sig osynliga, man kan i stort sett gå rakt över dem utan att se dem, fast man letar!! Vet, jag har provat.
Det är så rådjurskiden överlever. De är totalt doftlösa, och skyddsfärgade mer än man kan tro, och smälter helt in i omgivningen (marken). Och har skyddsbeteenden som funkar. Och mamman tänker inte hjälpa till att avslöja något, det kan jag lova.
Hon ger dom di kanske bara ett par gånger om dagen! Så att du inte ser henne där, är precis som det ska.
Låter otäckt det du skriver att du såg, om grannen. Förstår att fantasin och misstankarna väcks. Det kan ju vara sant, vem vet? Och det kan ju vara totalt missförstånd, vem vet?
Att gå dit och fråga, är bäddat för en evig grannfejd. Jag skulle då ha svårt att förlåta om någon granne jag inte kände (eller kände), kom och försökte ta reda om om jag sparkat ihjäl något djur... (och OM jag gjort det skulle jag knappast öppna mitt hjärta).
Jag vet inte vad jag skulle göra faktiskt. Låter som en jobbig situation att vara i.
Dessutom flyttar hon ungarna med jämna mellanrum!
De föds på en plats, men där ligger de sedan inte kvar, doften från mamman är för farlig för ungarna. Såg du dem nyfödda (vilket du väl gjorde om du såg alla kiden tillsammans med mamman, på en gång) så är de knappast kvar där!!
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|