Tack alla.
Ja det är helt tokigt egentligen hur saker kan bli, jag flyttade nyss till Göteborg, sex månader senare så bor jag i utkanten av wellington. Min sambo är i filmbranschen och han fick förfrågan att jobba igen med bolaget Weta. Samma bolag som jobbade på sagan om ringen filmerna, king kong mfl. Han jobbade även med de filmerna så han är ganska hemma här omkring. Så efter några dagars funderade så bestämde vi oss för att tacka ja.
Han tjänar så pass bra att försörja oss båda vilket gör att jag kan jobba som volontär. Vissa saker är viktigare än pengar, men i vanliga fall så klarar man sig inte utan det och istället blir viktigare saker som inte kan hinnas med lidande istället. Eller så tror jag iaf. Men nu har jag möjligheten att kunna göra ngt åt det och hjälpa till iaf.
Nästan lite sur på att fler människor inte hjälper till, men samtidigt har jag märkt att många inte själva är medvetna om problemet med införda djur och växter.
2 ggr i månaden åker jag ut till en ö i centrala Wellington viken och inventerar jätte wetor. den ön är sen flera år tillbaka ogräs fri från införda växter och fri från däggdjur som råttor och possums. katter och hundrar är inte tillåtna. många grejer att gå igenom för att komma dit. Men hursom helst när jag var och klippte mig sist så pratade jag med frisören. Hon var ca 28 år och bott hela sitt liv i wellington. Hon visste inte om att det fanns en ö mitt i hamninloppet. MAn ser den bra tydligt infrån stan och ändå hade hon aldrig hörtalas om att det fanns en ö som hette Matui/somes island mitt i stan. Konstigt. Inte undra på att folk inte ens är medvetna om att deras ö går sakta under medan införda växter och djur kväver den. Listan på ogräs som numera här betraktas som pest är över 700 arter.
Flera arter är dessutom Banned så all handel,odling,spridning, visning är olaglig. LIstan kan göras mycket lång och frågan är om jag ska lägga ut hela listan haha. Tror jag länkar istället.
http://www.gw.govt.nz/section873.cfmFlera arter dock som är riktigt illa och som är BANNED är:
Asparagus asparagoides
clematis vitalba
araujia sericifera
Dipogon lignosus
anredera
passiflora tripartita
Jasminum-jasmin
Lonicera -kaprifol
vanlig murgröna
åkervinda
Celastrus
Rumex
Tropaeolum
klockranka
Blomman för dagen Ipomea
Och för att inte tala om gorse Ulex europaeus!
Samma sak är det med djur. Det är uppskattas att det finns ca 80 miljoner possums på Nya Zeeland. En art som tidigare levde i australien, men som togs hit för sin päls skull. Självklart rymde de och nu förökar sig de precis som råttor som också är ett stort problem. Även Iller och vesslor stort för en stor del. De är tillsammans skyldiga till flera fågelarters utdöd. Hundar och katter är inte mycket bättre. Lösgående hundar har ihjäl flera arter af fåglar som saknar flygförmåga. Tex att lösgående hundar står för 78 % av döda fullvuxna kiwis på nordön. I december var en ensam lösgående hund i ett område på nordön skydlig till 7 radioövervkade kiwis död. 1987 var en en ensam lös springande hund i Waitangi state park skydlig till ca 800-1000 kiwis på just
SEX VECKOR. Det var halva populationen i reservatet.
Även katter tar många fåglar, mest känt är historien om Lyall´s wren (traversia lyalli) Hur den upptäcktes 1892 av en arbetare på en fyr på stephens island och hur den 3 år senare var utdöd pga av införda katter, bla av fyrvaktarens katt.
Sedan människan kom hit för ca 800 år sedan har 67 fågelarter dött ut, ngra grodor, ngra reptiler. Däggdjur saknades helt på öarna med undantag med ngra små arter av fladdermöss. Sen europeerna kom hit fr drygt 200 år sedan står de för 37 av de 67 arternas död.
Nya Zeeland splittrades för dåvarande Gondwana land för ca 80 miljoner år sedan har har sedan dess legat isolerat och utvecklats sen egna endemiska flora och fauna. Fåglar som de stora moafåglarna dog ut när människan satte sin fot här. Berömda fåglar som Huian, sista exemplaret sågs 1925, försvann när europerrna kom hit. JAg har bla sett hur man gjorde tandpetare av deras näbbar och hur de tre sista exemplaren 2 hanar och en hona sköts för att stoppas upp till british museum för att de inte skulle försvinna.
Jag kan hålla på hur länge som helst egentligen och inget förvånar mig längre tyvärr över människans dumhet.
Numera så här på andra sidan jorden så långt söderut jag kan komma innan nästa anhalt är Antarktis, när jag sitter och skriver så ser jag koltrasten leta efter mask i grannen trädgård och hur stararna sitter på tv antennerna utanför och sjunger och härmar de få imhemska fåglar som finns kvar.
Det finns både gott om Bofink, grönfink, steglits, gråsparv, gulfink, hämpling, häcksparv, järnsparv här omkring.
Igelkottar har vi gott om med.
I sjön på andra sidan stan finns det vanliga svenska abborar. Kommer man mer ut på landet ser man fasan, kalkon, en och annan påfågel och små grupper med antingen vaktlar eller pärlhöns samt kanadagäss och knölsvan.
Nu hörde jag dock ett litet pip av en fantail, en liten flugsnapparlik fågel med stor plym till stjärt

På sydön släpptes det ut kanadensiska älgar på 20 talet och det finns gott om vildsvin med. Lite getter och hjortar.
Som sagt jag kan hålla på hur länge som helst.
De två fågelarter jag stödutfodrar är Bellbird (Anthornis melanura) och Hihi (Notiomystis cincta). Båda arterna dog ut på fastlandet när europeerna kom hit, och överlevde på små öar utan råttor och katter. Numera i reservat, rensade på däggdjur har de inplanterats och det går nog ganska bra vad jag har förstått. så det finns nog små ljusglimtar trots allt.
Jag kontrollerar deras ringmärkning för att de vilka individer som besöker vilka stationer och lägger ut sockervatten. Samma typ av blandning som man bla ger kolibris.
Var och tittade på en and fågel häromdagen. Det finns ca 50 exemplar av den kvar. Troddes vara utdöd pga av råttor tills man hittade 11 st överlevande på en liten ö. En stor insats sattes in och världens största råttrensing påbörjades. 120 ton råttgift släpptes ner över den lilla ön där de sista änderna fanns kvar och nu är ön råttfri och antalet änder uppe i ca 50 !
Bilden visar en Fantail på sitt bo med ägg samtidigt som en råtta börjar äta på den!
Bifogade miniatyrbild(er)