Suveränt

Jag hoppas det går vägen.
Jag läste just om hur man har höjt kvoten för bifångst gällande sjölejon omkring här. Tidigare har man satt att max 89 sjölejon per år för avlivas ifall de skadas eller drunknat om de fastnat i nät. Forest & bird vill ha en noll tolerans vilket jag tycker är självklart. Nu har nya fiskeministern Phil Heatly här höjt kvoten till 113 djur iställe per år. Enligt honom gjorde han det för det var mest "conservative" ngn jag faktiskt ärligt inte förstår vad han menar. VAd han menar är att det skulle rädda sjölejonen mer genom att höja kvoten istället för att sänka den. MAn måste läsa hela artikeln för att förstå och jag kan nog inte riktigt översätta så bra.
Lustigt nog, Mannen har aldrig sett ett sjölejon i hela sitt liv.
Lustigt nog jag har sett 5 och jag letade inte ens. De låg på den lilla ön Matui/somes mitt i Wellington! Färjan går dit 3 ggr om dagen.
Numera har jag mina egan små projekt hemma på gården. Bygger weta hotel. sätter upp små fågelbad som dessutom fungerar som skydd för ödlor och insekter. OCh självklart bort med allt ogräs och små nya sticklingar som förhoppningsviss ska bli nya träd och ormbunkar

Har bla sått Pohutukawa (Metrosideros excelsa), karaka ( Corynocarpus lævigata), Kotukutuku elelr trädfuschsia (F, excorticta) vilket vi hemma nog hade sagt, Kowhai (sophora microphylla), kaka beak (clianthus puniceus rosea) Flax Phormium cookianium samt ngra arter av aspenium ormbunkar.
Allt ska numera vara inhemska arter som alla kan dra fördel av. dvs djur och växter och jag