Hej alla trädgårdsvänner! Jag håller mödosamt, men lustfyllt, på att anlägga en helt ny trädgård på Österlen. Det jag nu måste ta itu med först av allt, är att försöka få upp en häck mot nordöst på snabbast möjliga vis. Jag har tänkt mej Gunnebostängsel (mot harar och rådjur) runt hela tomten, men även en ordentlig häck som döljer den bedrövelsen. Marken jag bor på består av styv lerjord, och vinden ligger ibland på ordentligt genom min trädgård. Har dessutom en irriterande grusväg som går norr om tomten, som jag skulle vilja dämpa ljud och synintryck ifrån. Så min fråga; vad skall jag skaffa för plantor till i första hand norra delen av tomten, som både är snygga, tåliga, ljuddämpande och snabbväxande? Har tänkt mej en friväxande blandad, lite halvdubbel häck, med både syren, fläder, vresros och avenbok. Eller? Tycker inte om tuja och liknande! Vad har ni för förslag på häckväxter? Och vet ni även något smart sätt eller ställe i Skåne att köpa dem, som inte dränerar min plånbok? Jättetacksam för alla tips och råd!
|