CITAT (Järfälla @ 16-08-2008, 11:15)

Jag har en liten rolig tecknad bok som heer "Sniglar, småkryp och andra inkräktare" som har massor av bra tips, utan gifter.
Angående tvestjärtar så står att de är svaga för sötsaker. Man ska smeta honung eller jordnötssmör på en knippe tunna blompinnar och sätta i kruka. Tvestjärtarna kan inte motstå kalaset, på kvällen tar man hand om pinnarna och slänger/bränner.
Det står också att de sover på dagen, blir mer aktiva mot kvällen och främst aktiva på natten. Dvs de är mörkervarelser. Så man kan skaka blommorna ordentligt mitt på dan så de trillar ur sina nattläger, och sen trampa ihjäl dem, för de är ganska nyvakna.
Tredje tipset är att göra en ölbar. Gräv ner ölburkar med en skvätt i botten. Alla tvestjärtar kommer att lockas till en efter-jobbet-öl... Dagen efter är det bara att slänga de drunknade odjuren.
Det där med wellpapp har jag provat, men av någon anledning har det blivit väldigt skral fångst - fastän det borde vara perfekt.
Kanel och kryddnejlika ska användas mot myror, enligt boken.
Och katter blir man bäst av med genom att hämta lejonspillning från zoo... (eller överrasknings-vattenspruta dem, utan att katterna ser dig)
Puttar upp tråden för nu har invasionen börjat och jag hoppas på fler ideer om hur man blir av med dem.