Inga särskilda krav på färger, men funderar på att flytta dit några pioner med fyllda rosa blommor. Så kanske något med rosa/rött? Jag har knappt börjar fundera på allvar ännu, men jag blir så sugen på något rödbladigt träd när jag är på försäljningsställen.
Det kommer att stå en "bakval", tror att det heter vindskydd på ren svenska (det är tre väggar och ett tak i alla fall), snett i ett hörn av vår äng, och det är i anslutning till detta som jag vill ha en stooor busk-/ trädrabatt.
Alunrot låter bra, jag ska kolla på internet om jag hittar foton av dina förslag så man ser hur de ser ut. Silverax såg jag en nästan svartbladig sort som var döläcker! Jag såg en redan i fjol, och kunde int esläppa tanken på en sån. Men den ryms finfint i min redan befintliga rabatt, så den kanske vi köper till helgen *hoppas*.
Vad gäller läget så bor vi med skog på tre kanter, så det är nästan ingen blåst här, och vi bor dessutom nästan i en "grop" vid foten av ett litet berg. Jag tror alltså att vi har ett rätt bra zon6-läge här. Men är inte säker.
Vill gärna ha någon blommande buske till, kanske snöbollsbuske? den har svärmor på stugtomten nån kilometer bort. Den ser ju helt underbar ut när den står i full blom!