Det blev inget planterande i söndags.
Jag blev sjuk. Natten mot lördag - söndag var jag och badrummet bästa vänner.
Riktigt typiskt. Kunde inte sätta fingret på varför jag var dålig, men nu mår jag bra iaf.
Tänkte jag skulle skriva några rader av ett av de fåglarna jag verkligen gillar här och tillskillnad från många andra arter faktiskt finns omkring tätorter med och som jag lägger ut fruktsallad åt på altanen. Än så länge är det dock bara koltrastar och getingar som besöker den.
Tui, Prosthemadera novaeseelandiae är en traststor endemisk fågel till Nya zeeland. Mest känd för sin otroliga sång som jag nog skulle mer eller mindre beskriva som en serie olika pipande, kraxkande, skärnande, skönsång blandat med lite R2 D2 ifrån starwars.
Ser oftast svart ut, men på bättre håll elelr i soljus är fjäderdräkten mixad i nyanser i blått, svart och grönt. Mest kännetäcknande är nogd e två vita fjädertufsar som sitter under halsen som "dinglar" som två testiklar under sång. (typ)

Även om jag här hemma oftast ser en så dyker det ibland upp 2 eller tillochmed 3 och i ett fall hade jag 8 st samtidigt. Har dock läst att folk har sett 15 st samtidigt och jag antar att de ibland har små tui möten

De flyger långt för att hitta föda.
De äter frukt, bär, nektar bla av flax och kowhai. De äter även en hel del frukter och nektar av exotiska växter bla murgröna, eucalyptus och kamelia. Så vissa exotiska växter är faktiskt viktiga numera för vissa arter som tuin och den den Nya Zeelänska duvan kererun. Extotiska växter kan faktiskt vara så viktigt att både kereru och tui att bestånden skulle sjunka till lägre nivå än vad de är nu. Vilket också har medfört att de har även börjat flytta in i mera tätbebyggda områden. Dessutom har de färre arter att tävla med om födan och överraskande nog verkar det finnas färre råttor, vesslor och possums inne i städerna än utanför. Detta har nog eventuellt med att göra med de pestcontroller som utförs regelbundet. Även volunteerar kan medverka lättare eftersom de bor i närheten.
Pestdjuren äter annars både ägg och ungar. Många tuis går dock åt istället för katter och trafik i tätorter, men hur många det är finns inga siffror på ännu vad jag vet.
Även stora fönster kan vara problem. (men det händer ju hemma med ) Vissa hänger upp cd skivor i fönstren och jag skulle vilja veta om det funkar. Enligt MAtt, ranger på Matiu/somes island säger att det funkar. Numera händer det bara att ngn enstaka fågel flyger in i fönstrena än tidigare.
De hörs väldigt tydligt när de kommer flygande. Det är ett väldigt flaxande ljud. Nästan som om man skulle springa och flaxa med två tomma plastpåsar, skulle jag nog vilja beskriva det som. Det var nog en perfekt beskrivning hahah.

Första veckan jag kom så letade jag som en tokig och första gången tog jag 100 tals bilder på en liten tui högt upp i ett träd. Nu är det mer som, jaha där var en tui och sen går jag vidare

Men visst ser jag ett bra ögonblick för film eller fotografi då står jag där med kameran... (som nu är full av sand och inte vill fungera fullt ut

Snart kommer egna bilder med, om jag bara kunde förstå hur jag ska förminska dem. Jag gör som jag brukar och ändå tar de förmycket för att jag ska lägga in dem här.
Här är en länk på lite ljud från youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=THpoT_hYHzQ...feature=relatedHoppas ni tycker det är intressant läsning. Vill ni veta ngt mer eller ngt ni vill jag ska ta reda på. Just ask
Bifogade miniatyrbild(er)