Åttonde bilden är en papegoja av arten Kaka.
De är ett släkte för sig. Smarta ljudliga fåglar som jag är lite osäker på hur deras status ser ut idag. Det får jag ta reda på vid ett senare tillfälle när jag kommer dit. Förhoppningsviss kommer jag kanske få vara med på ringmärkning av dessa med

Många fåglar häckar ganska tillgängligt. Synligt och nära marken.
Nionde bilden är en Weka. En rall utan flygförmåga. Endast små rudimentera vingar, dvs nästan helt tillbakabildade. Inte utrotningshotad ännu, men minskar dock i antal pga utdräneringar av våtmarker samt återgigen pga av possums, katter men också hundar. Wekan är i sig oxå ett rovdjur, den äter nästan allt. Denna weka som jag tog kort på var riktigt envis och skulle upp i knät på mig och äta på min macka samtidigt som jag. Han gick förövrigt igenom min väska med. Jag gillar dessa skarpt

Sista bilden nr 10.
Den enda bilden som blev bra och som jag är riktigt stolt att ha lyckats ta är en Saddleback.
De lever i mörka, snåriga skogar och sitter inte still en sekund.
Antingen blir bilderna för mörka, blixten skapar skuggor och förvänger färger, dessa grenar överallt på bilden, eller sudd att den snabbt springer vidare.
Saddlebacken var nästan utdöd. Tills man började skapa reservat på däggdjursfria öar. Nu har de återplanterats i reservat på fastlandet igen och sakta börjar de öka. De har mycket ljud för sig, hoppar upp och ner i undervegetationen och på marken där de letar efter insekter. Jag har faktiskt börjat lära mig härma ett av deras ljud och fick faktiskt kontakt varav denna bild blev till.
De har två röda kinlappar kallade för wattles, ngt som är kännetecknande för den grupp fåglar som saddlebacken tillhör. Dit hör också Kokakon och Huian som numera är utdöd sedan 1920-talet. Den bruna färgen på ryggen sadeln används i revirstrider mellan hannar. Först börjar de skräna vem som hörs mest och högst, men funkar inte det så visar de ryggen genom en serie uppvisningar.
Kom just på att jag inte haft ngn lunch än och klockan är redan 18 här. 08 på morgonen hos er. Hoppas ni får en bra dag

Nu ska jag se vad skafferiet kan erbjuda förutom lite spindlar som bor där
Bifogade miniatyrbild(er)