Det där var väldigt intressant så det måste jag kolla upp lite mer. Om inte så slog tanken mig att på välbevarande fossil på dinosaurier och fåglar med fjädrar så kanske det kan ge en liten hint hurvida de kan ha varit haft mörka pigment. Jag brukar ofta illustrera och modellera Archaeopteryx med svarta fjädrar. Nu kanske jag kan hitta ngt belägg för det, mer än de slutsater jag dragit med livsmiljö och parallerer till nulevande fåglar i samma miljö.
Hursom helst för att återgå till de fåglar och sådant här så har jag nu tagit mig lite tid att sätta mig ner och göra om storleken på mina bilder. JAg har ju massor av bilder så det tog ett litet tag att gå igenom vilka jag skulle välja

Första bilden är bilden på en fågelmatar station för bellbirds och hihis. De kommer lätt in i buren där en uppochnervänd petflaska med sockervatten står. Under ser ni dessutom getingfällorna. det är en burk med lock och ett litet rör som sticker ner så det som går ner, har svårt hitta ut och tröttnar och drunknar i det de älskar, sockervatten. Funkar även på kackerlackor har jag märkt.
Andra bilden är en Bellbird. Hane
Av ringarna att döma är den utflygen sommaren 06-07 . De har ett helt otrolig sång. Slags flöjtsång samt en del andra ljud.
Tredje bilden är en Hihi, också här en hane.
Här blir jag fundersam för antingen har ngn satt ringarna på fel sida eller så har bilden blivit spegelvänd. sistnämda låter troligast. I vilketfall så är denna utflygen sommaren 08-09.
Har oxå väldigt fint läte. Jag återkommer senare om dessa två arter.
Fjärde bilden är en väldigt sliten mig, snyggare i vanliga fall. som rensar ogräs för att det planterade inhemska gräset ska få en chans att ta sig bättre. Det som är planterat är gräset Sphinifex sericeus. Honplantorna bildar små taggiga bolar som sen rullar iväg och bildar nya plantor. Stabiliserar sand dynor.
Ogräs gräs som tidigare inplanterats som nu rensas är Marram grass Ammophilia arenaria och eng kikuyu grass, Pennisetum clandestinum.
femte bilden är min sambo som jag förösker dra ut emellanåt och hjäpa till. I detta fall planteras flax. Ett projekt som jag är deltagande i som heter Places for penguins förösker återskapa en naturligt strandområde som tidigare var soptipp. Numera finns det mycket små dvärgpingviner här. Tyvärr häckar de gärna en bit ifrån vattnet i brist på bra häckningsplatser och korsar därmed vägar och blir överkörda. SÅ vi förösker återskapa en miljö som gör att de inte behöver korsa vägarna. Och på vissa ställen verkar det lyckats. Där har man istället byggt pingvinholkar

Nu börjar de nästan föredra dem framför naturliga gömmor. Lyxhus

Sjätte bilden är en Jätte weta och mitt lillfinger
En Stoor syrsa som är utdöd på fastlandet men som jag inventerar och idmärker ute på Matui/somes island två ggr i månaden.
Ön har 30 st trälådor utplacerade med olika fack i. Jag går igenom dessa och hittar jag wetor så antingen idmärker jag dem på nackskölden med en liten klick superlim och en liten lapp med ett nr. Det syns på wetan här. Det är en hona. syns på äggläggningsröret längst bak. De kan nog bli lite drygt 2 cm större så hon är inte superstor.
Sjunde bilden är en Kereru. EN stor klumpig duva som tyvärr minskar i antal. De lägger bara ett ägg vartannat år och possums, råttor och katter är de stora bovarna i dramat.Många träd och buskar är beroende av Kererun för sin överlevnad för det är bara den som har stor nog (numera) att äta dess frukter och bär.( Jag föröskte räkna ut hur mycket possums äter per natt och om den finns en population på 80 miljoner så blir väl det över 23 ton mat per natt. Inte så svårt att förstå hur ngt kan dö ut snabbt då ).
Fler bilder kommer snart
Bifogade miniatyrbild(er)