CITAT (Penningtäd @ 24-06-2009, 05:45)

Jord som jag använde vid omplateringen var "substral - blomsterjord - pottemuld - vital aktiv - för krukväxter". Jag tog grus utifrån och blandande med denna. Då jag inte kunde hitta några nya leckak. satte jag tillbaks de som redan varit med i den hårda jordklumpen. Nu efter några dagar ser jag inga förändringar. Jag har vattnat den flera gånger/ genom fatet (dvs inte uppifrån genom jorden). Vad är det som är fel nu undrar jag.
Kanske kan musik hjälpa lite? Ingen har bott i lägenhet i några månader och det är alldeles tyst och utan frisk luft. Ska jag ta ut växten till balkongen och får den stå där permanent under sommaren (dvs även på nätter och i all väder under sommaren)? Tackar för alla goda råd!
håll den lätt fuktig längst nere bland rötterna men låt den torka ut någon dag sedan vattna igen så att den blir fuktig. ny jord krävs nya rötter och för nya rötter krävs lätt fuktig jord. men den vill inte ha för mycket och inte för lite nu.
plus tar det ett tag innan den återhämtar sig. den kommer inte må dåligt att vara ute rottillväxt och bladtillväxt kommer gå mycket snabbare och bättre ute. men för säkerhets skull om du tagit bort mycket rötter så kan du ha den inne, placera den såfall soligt men skugga krukan och så kan du såfall ta ut den i mitten av juli. sen till hösten kommer så ta in den innan frosten. sen nästa år kan den tas ut vid en temp på +5c +10c (ta in vid vårfrost) eller kollar man inte temp så sätter man ut den i maj-början av juni beroende vart man bor. placera den första tiden i skugga i ca 2-4v så att den vänjer sig.
Redigerat av flaxss: 24-06-2009, 08:47