Temperature: 7 °C
Wind Speed: 4 km/h
Wind Direction: W
Rainfall (last hr): 0.0 mm
Humidity: 85 %
Och så strålande sol. Inte helt fel.
JAg fotograferade lite ogräs som jag tänkte visa. Inga bra bilder egentligen kvalitetsmässigt, men det är inte det jag vill visa just nu. Jag har sett ställen här där hela skogar är övertäcka av Ipomea bloman för dagen, passiflora arter och där undervegetationen utgörs av Tradescantia och murgörna. De kväver och hindrar den naturliga växtligheten. Nu är det inte fullt like illa här på miramar än vad jag sett och bilderna är ifrån runt vårat "kvarter".
Jag har en liten stig mellan två hus som jag brukar gå till bussen där jag revar murgröna och rensar fram små ormbunkar och bräknar. Växer även bambu där. Tänkte höra med Wellington council vem som tar hand om den stigspartiet. Det är även väldigt skräpigt och jag undrar om skogen inte har fyllts ut tidigare med landfyllnads skräp. Det ligger metal och däck och annat skräp.
Min tanke var om jag kunde få tillstånd och kanske hjälp att städa rent och rensa bort ogräs innan det har tagit över hellt. för än på vissa ställen har det inte nått.
Jag tog dessutom en tur utmed stranden med en påse och plocka skräp.
Två ggr i veckan lite drygt beroende på väder så tar jag en tur mellan worser bay och scorching bay (karaka bay area) . Jag är lite inofficiellt utsänd av Forest & Bird som watchman over beaches här i karaka bay där vi bor. Dvs jag tittar till stranden att allt står rätt till. Ganska smidigt när jag faktiskt ser nästan hela partiet från altanen på baksidan. (Se första bilden i denna tråd, utsikten.)
Jag plockar skräp och rensar. Kollar efter sjölejon och pingviner vilket jag noterar isåfall. Även eventuella ringmärkningar på andra fåglar osv. Letar även efter eventuella döda eller skadade djur.
Visar lite bilder på det skräp jag hittade idag. Två kassar blev det. Ständigt spolas det upp nytt och främst är det plastbehållare, plastlock, klädnypor, sugrör och chipspåsar. En del spolas förstår upp från andra platser men vissa saker slängs medvetet och det förstår jag verkligen inte. Blir så arg.
Jag är otroligt nöjd när jag plockat skäp de dagar jag gör det, men samtidigt är jag surare än vanligt med.
Dessutom har de kapat flera stora träd på våran gata just nu för att restaurera en gångstig från överliggand ehus ner till våran gata samt stabilisering av murarna. träden sprack sönder muren.
Kan man inte istället ta bort stigen och låta träden vara. Nu är det naket och allt jag ser är ett stort fult helt fyrkantigt hus och elledning. BAh..... Lugna ner oss nu....
Nåväl. Bilderna.
När folk har tröttnat eller rensar ut i sina trädgårdar så slänger många sitt komposterbara skräp i skogen. VAd leder detta till? Jo saker som kan börja gro eller fröa av sig dyker upp.
I detta fall Agapanthus. Afrikas drottning. de är sjutton överallt. I detta fall så har det nog grott nya från slängs gamsla fröfulla stjälkar. Lite Tradescantia som vandrar runt med.
Andra bilden är en blommande aloe. Växter oxå överallt med tillsammans med flera andra fetblads växter som crassula och så.
Blommorna utgör dock föda åt nektarätande fåglar så det är iof bra

bild 3 är en blomman fördagen som börjat kväva en stackars kawakawa, macropiper excelsum. jag har börjat rensa bort lite, men den är så jäkla intrasslad.
4.Ett stort buskparti cotoneaster. Har aldrig sett så stor buske. Säkerligen fågelspriden.
5. Många känner säkert igen dessa. Usch, dem tycker jag inte om längre. Slingerkrasse. !
högre upp syns dessutom röda topparna av aloe och vänster i mitten (eng) sweet pea shrub, polygala myrtifolia nr 2. Den är banned! Lite mer Tradescantia och en del raps.
Bifogade miniatyrbild(er)