CITAT (Azur @ 28-06-2009, 10:20)

Kan berätta att jag trodde inget bi ville bo i min holk, men igår såg jag att NU har de flyttat in!
Jag har 8-10 stycken slanka helsvarta getinglika cirka 1 cm långa steklar som bosatt sig i 5mm hålen, de murar igen hålen med nåt grått (lera? papper?). Sen har två av de minsta hålen (2 mm) blockerats med vitt silke, fast de bina har jag inte sett.
Tyvärr hade jag ingen kamera, men jag ska försöka ta bilder så småningom.
EDIT: Hade också Guldbin (Chrysididae sp.) i farten. Jag satt och tittade på hur de utforskade alla små springor och vrår (bl.a. kröp de in i nyckehålet på huset) och trodde att de också var ute efter bostad, men nu när jag söker på nätet visar det sig att de är parasiter på murarbin... Otroligt vackra djur i alla fall, med sina metallicfärger.
Såg också vad jag först trodde var en broms, men som nu när jag kollar nog var en blomfluga som också parasiterar på murarbin (Anthrax sp.)
Det man oftast får när man har hål så här är rovsteklar och inte bin, bin som går i trä är inte så vanliga. Helsvarta hålbyggare låter som släktet Pemphredon eller närbesläktade. Familjen Chrysididae brukar vanligen kallas för Guldsteklar, Guldbin har jag aldrig hört men inget är omöjligt. Dom parasiterar på många olika arter, både bin och rovsteklar.