CITAT (MariaS @ 07-02-2009, 18:03)

En sak är säker! Fisken dör på 30 minuter, men algerna försvinner inte på tre dygn! Däremot hade jag en gul näckros som dog på två dygn efter algmedel tillsatts!
Det var en ganska stor genomgång av dessa algmedel för några år sedan om just detta, här på forumet. Kontentan blev i vilket fall, att algerna försvann för stunden, men återkom efter någon månad, medans dyra fiskar och växter förintades omedelbart, trots tillverkarnas garnatier. Det var några här på forumet som gjorde så stora förluster, att de fick söka ersättning hos tillverkarna!
Även om det nu är så att kasam tänker ha en mindre vattenspegel, vill jag ändå rekomendera vatten som rör sig. Den biotop som bildas även i det lilla brukar bli mer uppskattad på det viset.
kanske förstod dig fel med skrev du inte i en annan tråd att man kunde använda medel mot alger ? eller menade du inte antialg medel.
hur som så finns det algmedel som innehåller naturliga ämnen som tar bort alger. annars tycker jag det är bättre att plantera mycket växter så dom tar över.
CITAT (kasam @ 05-02-2009, 21:42)

Aha... låter ju enkelt!
Fråga: I en mindre vattenbehållare, typ mindre kanal, tunna etc - varför välja pump alt anti alg medel? För- o nackdelar med de olika valen?
ska du bara ha en liten behållare ?
så behöver du inte pump. det räcker långt och väl med att plantera växter. vill du ha nåt på ytan kan du ha flytväxter. det kommer inte lukta något alls det gör det inte hos mig.
ska du har djur eller annat krävs större volym med vatten plus pump som rörrunt nattnet så det blir gasutsläpp plus blir syrerikt vatten och ett filter som ev renar det.
dock finns det fiskar som tål syrefattigt vatten men då måste man byta det rätt ofta så att det blir nytt vatten. annars är pump+filter bara nyttigt för en levande miljö med DJUR och växter.