CITAT (KURT @ 03-07-2009, 13:37)

Om man isolerar marken utomhus, så att det inte blir så stora temperaturväxlingar, så kan de nog klara sig utomhus också.
som huggorm skrev är dom känsliga som unga, så då hjälper det nog inte att isolerar marken då det inte är rötterna som skadas utan grenarna. nästan alla mina frösådda plantor frö ner till hälften första vintern och även nästa den tredje vintern har dom inte frusit (sådda valnötter plockade lokalt).
vill man inte dom ska frysa ihjäl eller frysa ner kan det vara bra att krukodla dom 2-4år och sedanplantera ut dom. när man krukodlar kan man övervintra dom inne runt +1c +5c.
CITAT (saga @ 03-07-2009, 13:42)

Vet du hur mycket sol den behöver för att utveckla valnötter? Mina mest skyddade lägen ligger ganska skuggigt.
Isolerar marken, menar du med löv och granris? Eller kan jag ha den i kruka, ha ytterligare en (mycket) större kruka som jag fyller med isoleringsmaterial, typ löv och sådant och sedan plastar in allt?
Det funkar ju några år men till slut måste den i jorden....
Förresten plommonrost, vad gör jag åt det? Eller är det bara att gräva upp trädet (ca 4-5år gammalt)?
valnöt gillar mycket sol och värme men klarar av halvskugga bra. ge den vindskyddat och bra läge så ska den nog klarar sig. här där jag bor nu 30-40min syd/väst om Borås finns ett valnötsträd i zon 3-4 (dock planterad i ett samhälle som håller värmen bättre men den lever).