Wow, vilken bild! Aïcha är min favorit bland de gula! Men jag är rädd att jag gjort något dumt

, jag köpte en Aïcha och planterade nedanför en kullerstenslänt. Tyckte slänten såg lite bar ut, och tänkte att rosen skulle få klättra uppåt längs marken för att täcka slänten. Nu börjar jag tvivla på att rosen har lust att ligga på marken på det sättet. Hade förstås tänkt lägga tyngder på bladen (kanske inte stora stenar direkt men vedträn t.ex.) för att få grenarna att böja sig.
Nu undrar jag om någon av alla rosexperter här vet om det var en alldeles befängd idé eller om det faktiskt kan funka

Jag inser att det hade varit mer lämpligt med en clematis, men nu ville jag verkligen ha en ros . Om just Aïcha inte passar med det finns annan ros skulle fungera bättre (vekare grenar, färre taggar etc.), så skulle jag vara tacksam för förslag! I så fall kan jag flytta Aïchan. Vanlig s.k. marktäckare går ju inte eftersom rosen måste planteras i landet nedanför kullerstenslänten. Slänten är ca 2 x 2.5 m.