Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips på balkong(frukt)träd mottages
          blueride
          Inlägg 04-07-2009, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 7 430

Hej på er,

Har en stor terass/balkong, ca 20 kvm, i sydostläge, på vilken vi nu med framgång odlat potatis i en trälåda på ca 1x2m. Efter att nu ha skördat potatisen funderar jag nu på vad som ska komma efter, och en tanke är att plantera ett mindre träd. Ett fruktträd som inte tar alltför lång tid på sig vore drömmen, inte minst för ungarna.
          Begränsningar finns ju inte bara i lådans storlek och djup (70-80 cm), utan också i det faktum att vi vill kunna ha markiserna nedfällda soliga dagar. Höjdbegränsning ett par meter. Förutom att det skulle vara ett kul experiment, och förse glada barn med frukt eller bär, så finns det också en poäng att bygga "på höjden" för att få en bra totalupplevelse på en balkong där de flesta plantor annars växer på bredden... Ljusslingor i grenverket blir väl en bonus på vinterhalvåret...

Hur som helst, är det någon som har något tips utifrån dessa förutsättningar? Har själv spontant varit inne på plommon, körsbär el dyl. (Kompromissen kanske i slutändan blir hallonbuske, men jag vill inte överge trädtanken riktigt än...)

Och, avslutningsvis, en infantil fråga; visst måste jag byta ut den (sandpåfyllda) gamla potatisjorden innan jag sätter i något nytt?

Tack på förhand!!

Göran

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon