Blomstersmurfen, Cilla! Borta bra men hemma bäst, efter elva dagar tillbaka till trädgården och se om inte rönnsumaken visar på livstecken idag den första juni, ungefär på samma nivå som era bilder/beskrivningar visar. Dock bara längst ner, på den ena av två spön, men i vilket fall! Hjultrådet heter tydligen så för att blomsterställningen liknar ett hul, och de artiklarna som Cilla så förtjänstfull plockat fram var min inspirationskälla i vintras då drömmen om vintergrönt mitt i snön och slokande bambu väcktes. Har nu försökt hänga på luren och få tag på en kunnig person på Göteborgs botaniska, för att få vägledning, dock utan att än lyckas få rätt person på tråden. Mitt träd kanske står för soligt/blåsigt (´väggarna´ i trädgårdsrummet under påbyggnation) men förutom för att toppskotten frös bort under ett par frostnätter, det saftiga förvandlades till brunt och dött, lever den ytterst välmående, nåja, bortsett från bruna fläckar som dykt upp på bladen. Inte bra...Jordmånen är sur, vilket den ska gilla men allt omkring är ju kalkhaltig lera, vete fasiken om en meter på bredden och lika mycket på djupet fyllt med barkkompost från naturen samt rhodorendron jord fungerar i det långa loppet. Har nu påbörjat jakten på ytterligare ett träd, att plantera på andra sidan den runda stenbeläggningen (4 meter bort från hjulträdet, som växer långsamt) för att få lätt skugga och skydd mot de långa förmiddagarnas solgass, från en trädkrona med sirligt bladverk, maxhöjd på stammen en två meter, den ska också sila blåsten från det hållet och detta utan att skugga grannes grönsaksland...Ngt tips? Har förutom rönnsumak, bambu, körsbärsplommon och hjulträd inte så mkt annat som växer på höjden, håller än på att hitta formen för min lilla lustgård i zon 3, stockholm. nypan/m
|