Ja, ok då... det kan visst vara ett intressant ämne att diskutera, så länge folk har grundade argument och kan lyssna på varann. Risken är dock stor att man står där på varsin sida och kastar sten, ingen lyssnar, ingen tänker...
Tror inte heller på förbud, minns ju själv hur det var när man var liten, man var ju TVUNGEN att testa sånt som var förbjudet. Vuxna funkar likadant... därför tror jag hellre på en avdramatisering av saker och ting. Tyvärr är det dock sant att många svenskar inte kan hantera alkoholen (pga tidigare förbud och tabun). Men det blir bättre och bättre, folk intresserar sig för bra viner, vilket oftast innebär att man dricker för att det är gott och inte för att bli full.
Vet inte om svensk alkoholpolitik har lyckats i sin ambition att öka folkhälsan... och siffror och statistik ger jag inte mycket för, de går att vrida precis hur som helst för att passa de syften man har. Ja, jag är kanske cynisk, men folk kommer alltid att dö. Människor kommer alltid att fara illa. Av alkoholmissbruk, av samhällets brister, av medmänniskornas ignorans... jag är övertygad om att om vi ska få ett vettigt samhälle så får vi nog ändra saker i grunden. Att bara flytta omkring på ytan förändrar inget i långa loppet. Och hur man än gör kommer folk att fara illa... tyvärr.
--------------------
Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande
|