Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Norsk nematodsoppa för mördarsniglar, Erfarenhet önskas
          cato
          Inlägg 05-07-2009, 21:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

När nu mördarsniglarna åter ökar oroväckande hos, håller jag på att testa ett försök som redovisats i Norge.

Enligt de svenska återförsäljarna skall Nemaslug vattnas ut på ställen där man tror att det finns småsniglar i marken. En förpackning räcker till 40 m2. Vår tomt är på c:a 3000 m2. (= 22000:- per omgång)
          Man har testat i Norge att samla in stora sniglar som man doppat i en "Nematodsoppa" och sedan spritt ut de smittade sniglarn i området man velat sanera. Enligt uppgift har försöket fungerat bra och resulterat i att sniglara försvunnit efter några veckor.
          Tyvärr redovisas inte hur stark soppan skall vara eller hur länge sniglarna skall bada i den.
          Finns det någon i forumet som har erfarenhet av detta??
          Jag har provat lite olika men vill gärna ha tips.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          cato
          Inlägg 07-07-2009, 21:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Til kamp mot sneglene i Eide

Hageselskapet Eide, i samarbeid med Eide kommune, inviterte til stordugnad mot brunsnegler. Oppmøtet og interessen var enorm; nå skal de prøve ut Torstein Mo-metoden i stor stil.
          Dugnaden på Eide var landets første kommunale dugnad mot de ufyselige krypene, og det var kannibalmetoden fra Fræna som ble brukt.

Sneglene ble samlet sammen, klippet opp og lagt i en parasittblanding. Sneglesuppa er rene festmåltid for andre brunsnegler, og dermed smitter de seg selv.

Hageselskapet Eide oppfordrer andre lokallag i Hageselskapet til å arrangere dugnader i lokalmiljøet

Ovanstående artikel hittade jag i Norsk Hagesälskaps hemsida Här framgår det att sniglarna klipptes sönder innan de lades i soppan.

Jag har testat att lägga i den levande. Då kryper de bara upp på sidorna och locket. Så döda dem före badet måste man.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 03:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon