Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bokhäck med ullöss, större delen av häcken, bladen bruna och ihoptorkade
          sydskåne040
          Inlägg 08-07-2009, 12:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 24 637

HJÄLP! Bokhäcken som vi planterade i höstas ser nästan död ut . Bladen är alldeles bruna och ihoptorkade . Värst är det på de delar som står under träd tex bok. Trodde först att det var torka men inser att det troligtvis är ullöss som jag ser under bladen på ännu gröna plantor.Vad kan jag göra. Går det att rädda häcken? Ska jag ta av alla döda blad ?
          Tacksam för hjälp.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          galina
          Inlägg 08-07-2009, 12:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 24 674

Hej
          Vi hade samma problem i ett par år efter att vi planterade vår bokhäck. Trodde vi skulle aldrig bli av med de. I år har vi inte hittad några. Tror att de är borta. Min man vet presis vad behandlade vi häcken med. Jag frågar honom ikväll vad medlet heter och berättar för dig. Man kan köpa tabletter eller i vätska på Plantagen tror jag, blanda med vatten ock vatna plantor. Vi har gort det flera gången. Medlet är ganska dyr och dödar ganska många insekter som lever i jorden sad.gif, men inget annat fungerade. Vi har sprutat utthåligt med olika (inte så "elaka" medel), vi gick igenom 20 meter häck och blad för blad dödade alla löss, ock sprutade igen. Men de kom tillbacks. Och på våren nar det kom nya blad , var löss redan där. Vi planterade häcken sommaren 2005, förra året hade vi bara lite löss efter några behandlingar, i år verkar de borta helt.
          Jag förstår mycket väll din oro och kommer inte att dröja med att skicka namnet på det "dödliga vapnet mot ulllöss".

Mvh
          /Galina

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 03:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon