Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Järnvägshängapel "Hyvingiensis", zon 7, "Norrlands hängalm"
          Lilla Sibirien
          Inlägg 10-07-2009, 19:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Jag måste bara visa detta träd, som jag tycker verkar så lovande enligt de uppgifter jag har tillgång till. Ett litet och
          tåligt träd, klarar sig till svensk zon 7.

Kunde bara inte låta bli att köpa detta träd då jag såg det på plantskolan och det var i full blom. Har stoooora vita
          äppelblom och riklig blomning. Trädet är ympad på en ca 2 m hög stam. Frukterna går bra till mos och saft. Trädet
          blir ca 3 m högt och ungefär lika brett.
          Bifogad fil  J_rnv_gsh_ngapel_nyplanterad.jpg ( 71.68k ) Antal nedladdningar: 85

Trädet är finskt och den mesta informationen om trädet får man på finska. Finska är inte mitt språk, men det finns
          kanske någon som har mer kunskap om detta träd.
          http://translate.google.se/translate?hl=sv...ensis%26hl%3Dsv

--------------------
          zon 3-4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 10-07-2009, 22:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Grattis till ditt lilla äppelträd!
          Ja, texten på svenska var ju inte särskilt begriplig. Hur det kan kallas "hängalm" förstår jag inte.
          Hoppas jag minns rätt nu: Dendär sortens prydnadsäppelträd planterades kring många av Finlands järnvägsstationer, bl.a. i Hyvinge, därav namnet. Ett mycket gammalt järnvägsäppelträd står/stod till vänster om huvudingången till Helsingfors jvstn - ifall du har vägarna förbi... De blir mycket vackra små träd, max. 2,5 m skulle jag tro, ofta bredare än de är höga. Blomningen är överdådig i rosa/vitt. Äpplena små (ca 3-4 cm i diameter) och lämpliga att göra sylt och saft av. Jag är inte säker på om fåglar gillar dem, men vackra är de, och många!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon