Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110
Varför i he..... kan familjen inte lära sig att tömma fickorna innan byxorna åker i tvättkorgen???
Tvättade en maskin med SEX par ljusa byxor. Av bekvämlighet slängde jag dem sen i tumlaren OCH....... när jag nu öppnade tumlaren var det första jag såg att luckan var blårandig. En kulspetspenna har följt med i en byxficka och alla byxorna har massor av olika stora blå fläckar.
Finns det någon bot? Kan bara komma på punkvarianten: klippa bort fläckarna och gå med trasiga byxor sen
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882
Oj då så det kan gå.
Till nästa penna hamnar i tvättmaskinen (förlåt,,ifall någon mera penna olyckligtvis skulle hamna i tvättmaskinen) så delar jag med mig av mitt tips eftersom jag tydligen är sent ute.
Fläckar skall tas bort innan man tvättar. Förr fanns det något som hette biospray som tog det mesta." Ta-bort" tar mest oljefläckar. Men det finns en chockrosa burk som ser väldigt oseriös ut som har en enorm effekt. Ska vara något slags syrehistoria och det låter ungeför som hokus pokus men fungerar på många fläckar. Kommer inte ihåg vvad den heter.
Orsaken till att fläckar skall behandlas före man tvättar är att det varma vattnet annars permanentar fläcken så att inget fläckborttagningsmedel fungerar fullt ut.
Klorin och andra blekmedel skall man egentligen bara använda på vit tvätt. Kulörta kläder blir ju förstörda av blekningen.