CITAT (Oros @ 14-07-2009, 13:36)

Jag är inte riktigt hemma i det med lumen och det. jag har en LE som är på 20W (motsvarar 100W lampa) och är på 1160 lumen. hur nära växten kan man tänkas ha en sådan lampa?
Btw så har jag funnit mycket intressant fakta av cannabis odlare, de verkar kunna sina saker

Kan man använda vanliga LED som finns på kjell i rött och blått för att få växterna att växa till sig?
Först och främst är det oviktigt vad det motsvarar. 20W är 20W.
Dessutom är lumen oviktigt för plantorna, det är ett mått på hur det mänskliga ögat uppfattar ljusstyrkan och har därför ganska litet att göra med hur plantorna tar upp ljuset. Vad som är intressant då är PAR- eller PUR-värdet på lampan. Men det är sällan man får den informationen om produkten, så man får gå efter lumen och färgspektrum på lampan och hoppas att det blir bra ändå

En lågenergilampa på 20W utvecklar inte särskilt mycket värme och du kan ha den bara någon centimeter ifrån växten. Lågenergilampor skall placeras så nära växterna som möjligt för att utnyttjas till fullo. Testa att ha lampan i gång ett tag och sedan för du handen mot lampan tills du börjar känna av värmen. Placera lampan på avståndet precis innan du kände av värmen.
Jag vet inte hur sådana LED:s fungerar till odling och jag har bara läst om specialutvecklade LED:s till odling. Men du kan ju alltid testa.
Redigerat av Nauti: 14-07-2009, 16:28