De som är beroende av alkohol, eller har lätt för att halka dit, blir/är nog beroende oberoende av vad alkoholen kostar. Även fast priserna har höjts och sänkts ibland så har det åtminstone inte spelat någon roll för mig. Ska jag ha en flaska vin till maten eller en öl så är prisskillnaden så liten oberoende av prisjusteringarna så det märks inte ens.
Tänk hur många storkonsumenter som brygger öl och vin själva, gör hembränt, åker till Baltikum eller Danmark/Tyskland och köper hem stora lass. Samhällsekonomiskt är ju det de största problemet, man bär pengarna utomlands och får vårdbehovet i sitt eget som inte kommit tillgodo av inkomsten från köpet.
Sänk priserna, gör samhället friare och låt oss människor använda den fria vilja vi har. Väldigt få av oss rusar iväg å hamstarar om vinflaskorna blir några kronor billigare. Något som även kunde vara bra är att sänka priset enbart för krogar och resturanger och göra de priserna till samma nivå som att dricka hemma. Då skulle allt vara mera kontrollerat på ett vettigt sätt och folk slipa häva i sig kopiösa mängder före dom går ut.
Ja, jag super, röker å svär och tycker dessutom det är förbannat roligt.
|