Hallo hemma i Sommar Sverige.
Jag har inte varit här på ett litet tag, dels för jag tänkte att jag skulle komma på ngra intressant och nytt skriva om och dels för att jag numera kör mina voluntär program på fulltid!
Mycket nytt här hänt sista veckorna.
Men jag kan börja med att det var en mörk helg för dvärg pingvinerna i trafiken. Tre stycken fick sätta livet till när de blev påkörda natten mellan lördag och söndag. Två dog omedelbart ( de var ganska platta) den tredje fick tyvärr avlivas efter att ha fått underkäken krossad och halva sidan av ansiktet bortslitet. Han var förövrigt en pigg och annars glad kille.

Varningskyltar för pingviner sitter utmed kusterna, men få verkar visa hänsyn. Vägarna används speciellt för gäng som racear ikapp nattetid och ofta i områden där polisen inte kontrollerar särskilt ofta. Pingvinerna är ju dessutom nattaktiva och rör sig på land efter solnedgång. de häckar gärna en bit ifrån havet och måste så sätt ta sig över vägen.
Jag har fått tillstånt att sätta upp flertal holkar på havsidan av vägen för att förhindra att pingvinerna går över vägen då de föredrar holkar framför naturliga bon. En holk nedanför mitt hus är redan bebodd. Nu väntar jag bara på att resten av holkarna ska tillverkas av skolbarn

Barnarbete hahaha

Kan också berätta att 9 bruna kiwis i ett reservat i Northland fick sätta livet till helgen den 4-5/7 av en lösspringande hund.
Annars är det ju nu vinter och det händer inte särskilt mycket i naturen.
Inte många wetor att inventera, knappt inga insekter ute överhuvudtaget utom ngn enstaka humla.
VAlarna har börjat migrera i havet här utanför så jag väntar med spänning att det ska dyka upp ngn fena eller liknande

JAg har fått erbjudan av Department of Conservation att starta upp en plantskola i Rimutaka reservatet. Vet inte ännu om det är volunter arbete eller inte. Dessutom ville de ha mig som sommarvikare ute på en ö i en månad. Samma ö som jag inventerar wetor förövrigt. Där får jag dock betalt. Inte mycket, men det gör inte mig ngt. De står för mat så då är jag nöjd.

Jag stannade över natten i ett av gästhusen och det var bara 2 grader. Jag sov med 3 lager kläder och mössa och vantar.
Dessutom har jag börjat inventera historiska träd. Dvs träd som planterades där av första nybyggarna och vi hittade faktiskt en gammal trädgård bestående av fem äppleträd och 4 päron. Dokument visar att de planterades i slutet av 1800 talet då de donerades av botaniska trädgården här., Små , men gamla träd så vi nu ska få lite fart i

Dessutom ett olivträd och en valnöt.
Jag återkommer mer om dessa är framrensade ur allt ogräs.
JAg har dessutom börjat arbeta mer i karori sanctuary. Reservatet där jag stödutfodrar bellbirds och Hihi´s.
Nu är det 2-3 dagar i veckan och numera ingår allt från kontroller av musfällor, utläggning av bete för eventuella possums. Reservatet är ju annars däggdjursfritt sedan många år tillbaka undantag möss. Där vi nu kontrollerar populationerna med hjälp av fällor och jordnötssmör. Så det kan vara ngt nytt att prova istället för ost där hemma.
Har satt upp och renoverat Kākāholkar. Ungfåglarna har en tendens att mer eller mindre tugga söner holkarna för skojs skull.
Kākāorna (Nestor meridionalis) är stora kopparfärgade papegojor endemiska till Nya Zeeland,
utom Nordfolk island Kākā som dog ut 1851.
Ska arbeta där imorgon igen och när jag kommer hem kan jag berätta lite mer om Kākāor:)
Hur Nya Zeeländarna är med trädgårdsskötsel och design förresten?
Tänkte om jag skulle fotografera lite trädgårdar här om någon är intresserad att se.
Det är ju trots allt ett trädgårdsforum det här.