Jag sällar mig nog till de som i tidigare inlägg frågat "vad är exotiska växter". Vad som är exotiskt måste avgöras utifrån var man bor, eller hur. Jag drar ivarje fall inte likhetstecken mellan Medelhavsväxter och Exotiska växter. För mig om bor i mildare delen av Sverige kan en exotisk växt vara en växt som kanske behöver kallare klimat än vad jag har här. Om man nu säger att exotiska växter är växter som inte är inhemska, så är det ju stora delar av det vi redan har i våra trädgårdar som faller under den benämningen. Växter som vi idag räknar som mycket vanliga, inhemska osv. För att nämna ett exempel, hur många av oss är det inte som t ex har pioner i våra trädgårdar - det är ju inte en inhemsk växt. Faller den under benämningen exotisk eller.....? Om man med exotisk menar Medelhavsväxter, dvs Bougainvilla, Dadelpalm, Apelsin, Citron m.m då tycker jag att man öppna en kategori med den benämningen och inte med benämningen Exotiska växter. Fast det blir nog svårt med att dra gränserna även där om vad som skulle ingå i den kategorin.
Signatur.jpg ( 4.9k )
Antal nedladdningar: 6