När mina pojkar var små och jag skulle göra något som helst inte barn skulle vara med på, tex gå till frissan så fick min man passa sina egna barn.
Eftersom han inte kommit hem som han lovat fick barnen följa med pappa i jobbet, dvs i verkstaden. När jag glad i hågen kommer tillbaka från frissan så möter jag en av de tidigare anställda som hela tiden upprepar kommentaren "Du har att göra du".
När han yttrat samma kommentar tre gånger bad jag honom att förklara sig.
Jo dina barn är totalt sotsvarta. När jag frågar din man hur han skulle våga komma hem med barnen i det skicket, så tittar han oförstående på mig och undrade vad jag menade. När jag förklarat att hustrur i regel skulle få ett utbrott som kom en kärnkraftsraktor att verka ofarlig om man kom hem med ungarna i det skicket så svarar din man att äsch... hon har tvättmaskin. När jag sedan frågade barnen vad mamma skulle säga så var de lika oförstående men kom med samma kommentar. Mamma har tvättmaskin.
När jag gick i i verkstan och hämtade ungarna möttes jag av två kolgubbar.
De ungar jag lämnade hade röda och blå overaller på sig, fina vinterstövlar och varsin toppluva med stor tofs. Av färgerna syntes inenting utom högt upp på toppluvans tofs där man kunde skymta någon röd tråd.
Roligt hade de tydligen haft i alla fall och idag skrattar man gott åt minnet. Jag borde nog säga minnena för det hände inte bara en gång. Jag kan garantera att jag har nog provat marknadens samtliga fläckborttagningsmedel i alla fall.