CITAT (djungel @ 18-07-2009, 18:05)

Maria: Är det verkligen onödigt med UVC? Vore bra att slippa denna energislösande del om den ändå inte gör så stor nytta. Filteranläggning tänkte jag mig vattenlivs senaste och näst största variant eller något i den prisklassen. Växterna kanske inte kommer att vara tillräckligt många och stora första året men å andra sidan inte fisk :Darna heller. 1-3 näckrosor, 20-30 blandade plantor som hästsvans, flytväxter mm.
Angående nivåerna tänkte jag mig djuphåla på 1,2 meter, mellandjup på ca 70 cm resten på ca 30-40 cm och kanske en lite zon på 10-15 cm.
Skuggning tidigt på våren kan bli svårt. det skulle krävas vintergröna växter och några barrträd vill jag inte plantera.
En lite vak höll jag öppen tidigare med en lite 12 watts fontänpump.
Rengöring kanske får göras med dykarutrutning :-)
UV-lampan är bara effektiv?! under ca 30 dagar, sen ska man byta lampa... Hade själv en sån under ett par år, med alla lampbyten och sånt... Sen tröttnade jag, eftersom det kom alger ÄVEN fast jag använde lampan?!
Nu har jag sedan dess fört nogranna anteckningar och faktum är att algtillväxten är mindre utan lampan, vid samma temperaturer, som det var med med lampan... Nä spara de kronorna och lägg dem på några fler växter istället.
När det gäller skuggningen på våren, finns det ju faktiskt perenner som är gröna året runt och som skuggar ganska bra. BAmbu, julrosor och skuggröna är några. Sätter du även några prydnadsgräs, så skuggar även det vissna gräset tidigt på våren innan du klipper ner det. (gräsfår man INTE klippa på hösten) Även småträd eller buskar, skuggar med sina kala grenverk. I alla fall bättre än om det inte fanns något där alls.
Andra åretrruntgröna växtförslag till dammen: Hjärtbergenia, hjorttunga (Asplenium scolopendrium), lavendel, Mahonia, Sen beror det lite på var du bor, men varför inte en exotisk växt som Yucca filamentosa (zon 1-2). Bygger man sen en brygga eller en bro över dammen, har du ju extra skuggning därifrån. Allt måste inte vara tujor och granar

REngöring av botten funkar ju med dykutrustning helt klart

Men det är nog mer praktiskt med någon form av vattendammsugare. De billigaste modellerna som är mekaniska ligger runt femhundringen.
Du kan kika på
denna hemsidan bara som exempel.