sedan har vi ju avdelningen
''Balkong, terrass och uterum
Balkong och terrassodling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus.''
och
''Växthuset
Allt om växthus och odling däri.''
i dessa två ingår ju dom växter som vi inte kan ha ute men som inte är krukväxter och sådana som behöver övervintras kallt. det är åtminstone vad jag uppfattar dom som.
sedan förökning av diverse lite ''annorlunda'' växter ska (tycker jag) ingå i förökning exotisktväxt som inte exotiskt växt.
jag är inte emot en ny avdelning av dessa ''exotiska'' växter som jag skrev innan. utan jag gillar inte att det är lite ''flummigt'' med exotiska växter vad det är och vart gränsen går. ska det vara en avdelning för dessa växter måste man på ett bra sätt förklara för medlemmarna vad det är och vad man ska posta där dom andra avdelningarna är ju rätt så tydliga tycker jag. som sagt exotiska växter är olika för olika personer vilket blir att det kanske kommer postas ämnen som inte ''enligt oss'' är exotiska växter.
exempel skulle man kunna kalla avdelningen ''Medelhavsväxter'' eller ''zonknäckare'' eller ''tropiska växter'' eller gå ännu mer specifikt '' härdiga palmer och bananer'' eller ''härdiga tropiska och subtropiska växter'' sedan kanske härdiga är förvillande så det var kanske inte bra.
CITAT (MariaS @ 20-07-2009, 10:51)

Nja, nu var det väl inte riktigt det som var meningen, Det finns redan ett krukväxtforum. Men var placerar du t.ex. frågor om kanelbuske, smultronträd och tebuske? De är ju varken träd, buske på friland, prydnadsväxt eller krukväxt.
''Träd, buskar och häckar
Sortval, plantering, beskärning, sjukdomar m.m. ''
där står ju inget att det tvunget måste handla om frilands planterade träd. utan träd och buskar och häckar.
ett alt är ju att dela upp ''exotiskaväxter'' i ca 5nya kategorier på odla eller ha en kategori med under kategorier.
nr 1 - palmer och bananer
nr 2 - subtropiska växter ( ev citrusväxter och subtropiska frukträd)
nr 3 - tropiska växter
nr 4 - kaktusar och suckulenter och ananasväxter
nr 5 - rariteter och nyheter
Redigerat av flaxss: 20-07-2009, 12:30