CITAT (andersen @ 22-07-2009, 15:49)

Tornados drabbars inte Sverige av,det finns inte dom förutsättningarna här.
kan finnas, tornados kan ju hända överallt i världen om det bara är rätta väderförhållanden för en tornado att bildas. dock i sverige har väl det aldrig hänt så kraftig som i exempel usa. vi för väl nya oss med tromber och virvelvindar.
CITAT (skogstroll @ 22-07-2009, 15:31)

...nu bor ju jag i/på ett blåshål men ibland när det fläktar på så får man plocka grejer efteråt, helt otroligt ibland.
Stolar som flugit 20 meter bort, grejer ligger till höger och vänster, en tung trädgårdsstol hittade jag nere i skogen (och det är en rejäl flygtur), en jättestor tung gammal strelitzia blåste omkull för inte så länge sen.... jag kanske också har tornados

när jag både hos mormor (där jag har trädgården) är ett blåshål, vinden får/har fritt spelrum.
och där kan hända samma som hos dig, det är ofta även om det bara blåser lite som krukor och stolar blåser veck/omkull.
men sedan måste det ju inte vara en virvelvind/tromb som gör det utan det kan vara kastvindar som kan vara rätt kraftiga. och sedan i en storm kan det komma små virvlar och vindar som ändrar riktigt.