Efter uppmaning så lägger jag ut en lite mer detaljerad beskrivning av hur jag tycker en bra damm för fisk kan byggas.
För det första så tycker jag djupet är viktigare än ytan så man får stabil temperatur och inte lika mycket problem med alger. Storleken således 5 x 6 m och djupet 1,5m
Gummiduk: 9,15 x 9,5 m
Skyddsduk: 50 m x 2m bred
Bottenavlopp: Med ett bottenavlopp och kontinuerlig filtrering så kommer botten hållas ren från skräp.
Förfilter: ett grovt filter som skiljer bort fasta partiklar, ska vara lätt att göra rent. Jag rekommenderar ett sievefilter(sikt med metallgaller) som kopplas med 110 mm rör från bottenavloppet, efter sieven ställs pumpen som pumpar vidare till ett biofilter.
Pump: I den typen av anläggning som jag beskriver här så behövs en pump som kan torrmonteras och ha ett rejält flöde.
Biofilter: Kan vara lite vad som helst som har stor yta för bakterier. Lätt att göra rent är också viktigt. Beadfilter som är populära numer är effektiva och har också fördelen att de kan filtrera bort mycket mycket små partiklar till på köpet.
UVC-enhet: Som sagts så kan man prova utan, det är lätt att koppla på i efterhand. Det det gör är att det dödar cellerna i små svävalger så de klumpar ihop sig och fastnar i ett filter. Det dödar även parasiter, bakterier och virus till viss del. Men det är sekundära funktioner för de flesta.
Med en anläggning som den jag beskriver ovan så kan man lätt hålla ett flertal fina fiskar och det blir rent i dammen med en rätt måttlig rengöringsinsats.
Finns det ställen att spara på om man ändå vill ha en seriös damm men inte riktigt har budgeten? Ja, man kan göra bra underarbete med sand, presenningar och annat man har hemma och skippa skyddsduken. Man kan bygga filteranläggning själv och spara en del. Men man bör fråga nån som har lite koll innan, eller läsa på en del.
Priser skriver jag inte ut här i forumet då det nog sticker lite väl i vissa ögon.
CITAT
Och ska man inte ha fiskar eller annat liv så kan man ju alltid hälla i ett paket klor.
Haha, sant! Men det är nog ingen tilltalande lösning för de flesta.
CITAT
Bottenrengöring? Hm aldrig ägnat mig åt. Måste man det? Kanske ändå ska köra lite med håven och fiska upp lite löv eftersom det kom upp en del sumpgas då jag badade senast.
Damm helt utan filtrering som du BADAR i !? där det bubblar sumpgas.. Var rädd om dig.
CITAT
Hmmm. Ingen UV här nej. Inga döda fiskar, inga svävalger, klart vatten ändå. VAttenbytena sköter naturen (regn). Fiskbeståndet består av Koi, guldfisk (i färger gult, rött och schubunkin) slöjstjärt i flera färger.
Använder förfilter till pump på 4000liter, samt biofilter. Kompletterat med mekanisk dammsugare. REngöring 2ggr/säsong. Vintertid används flytande klot som lyser dygnet runt, samt en doppvärmare i frigolit.
Volym?! 20m3.
Man ska nog jämföra erfarenheter och försäljare mot varandra!
Man ska nog allra helst läsa på fakta(Kan vara nog svårt att hitta) och vare sig lyssna på försäljare eller enskilda hobbyister. Att du har klart vatten är bla eftersom det är så låg genomströmning, "all" skit kommer sedimentera till botten och därför måste du dammsuga upp det ibland. Det är såklart jättebra att dina fiskar lever och att vattnet är klart. Men det betyder inte att det är optimalt på något sätt.
Dagens gratistips när det gäller faktabiten:
http://koigalen.egetforum.se/forum/ Ett svenskt forum med många hundra användare som är intresserade av just dammar.
Hoppas svaret var av intresse för någon och att inte allt för många känner sig trampade på tårna