CITAT (-Peter- @ 23-07-2009, 17:38)

Tex bakterier, svamp, syremättnad och parasiter.
Detta får man i sin damm, oavsett filtersystem och UV-lampa! Det kommer tillsammans med det vilda livet, som flyttar in! Och bakterier hoppas jag verkligen att det finns där, annars vore det väldigt dålig balans.
Annars gjorde jag från början helt enligt dina rekomendationer, vilket fick till följd att jag fick... Just det, ett svårt svamangrepp, för vattnet var FÖR RENT! Fiskarna kunde inte bygga eget immunförsvar! Sen fick jag en megais, första vintern som drogs ner till botten! VArför, jo ytvattnet drogs ner till botten pga av bottenavloppet och jag fick en djupis rätt ner. Hinkvis med grodor, ödlor och andra varelser dog och jag fick fiska upp en MYCKET äcklig sörja!
UV-filtret har jag redan nämnt. Har gjort provtagningar av dammvattnet vid flera tillfällen både med och utan UV-lampa. Analyserna visar INGEN skillnad på algförekomst, nitrit, pH eller syrehalt, utom att det visar på att de goda bakterierna är fler, utan UV-lampan!
Första året i drift, med filteranläggning med bottenavlopp osv, hade jag faktiskt lika mycke bottensediment ca 30cm från avloppet! Sååå bra är de inte, att de klarar av att filtrera en djuphåla på 4meter!
Sen är det fullständigt onödigt att gräva djupare än 110cm! Det finns nämligen INGEN näckros som klarar större djup och solljuset når inte mycke längre heller. Gräver man djupare, riskerar man ÄNNU mer att det bildas sumpgas och det mycket fortare dessutom!
Nu hör det till saken att jag har faktiskt mycket mer erfarenhet av dammar och dammbygge än så här! Den sist anlagda är på ca 400 000m3 1m djup som djupast, med fisk och växter, inga filter eller lampor och den funkar superbt! Fast det finns försäljare här med som tycker att vi ska ha filteranläggning

till den dammen med. Det lustiga är att det är faktiskt dammen som ÄR en filteranläggning
Som sagt, du har helt rätt i att det inte finns mycket att läsa om dammar och balansen i desamma, men tala med dem som HAR erfarenhet, deras kunnande är trots allt MYCKET stort!