Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ogräsbarriär?, Blir tokig på kvickroten som invaderar mina rabatter
          Vallmo
          Inlägg 22-07-2009, 18:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 5 516

Snälla kan någon hjälpa! Jag måste hitta på ett sätt att åtminstone minska attackerna av kvickrot och gräva ner en barriär runt rabatterna. Bara kantsten är ju värdelöst. Det kryper den under. Har någon förslag på nåt bra???? Funderar på en stålkant som jag typ får gräva ner 20-30 cm, men det blir väl svindyrt. Som sagt, jag är tacksam för alla förslag! Som det är nu får jag med jämna mellanrum gräva om hela rabatten, ta upp alla växter och sålla jorden. Rätt trist jobb.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-07-2009, 21:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ånej, försök inte. Jag fiskar inte, jag är ju själv en Ruda. Jag är fullkomligt ärlig och lever som jag lär. Varför köpa en massa dyra växter som kommer att kvävas av outrotligt ogräs? Jag tycker det är bättra att njuta av trädgården än att ligga och repa ogräs som ändå kommer att överleva. Ta en flukt på bilden nedan och på ett av mina projekt.

Bifogad fil  090712_4.jpg ( 65.84k ) Antal nedladdningar: 62

Det är i utkanten av min tomt. Där det nysådda gräset finns fanns det tidigare något som kunde liknas med små ängar med gräs och allahanda örter, och en herrans massa kirskål. Så mycket att det spred sig över stigen och in i skogen till höger. Jag har försökt rensa för hand men det var meningslöst så för ett par år sen blev det Roundup. Först slagning med röjsågen så att alla vitsippsblad togs bort och en del andra vårväxter. Så fick det växa upp igen och sen sprutades det på kirskålen vilket medförde att allt dog, så mycket kirskål fanns det. Nu har jag hållit på några år och anser området vara så gott som kirsfritt, skulle det dyka upp något så blir det sprut igen, eller pensling. Dessutom tog jag bort ett stort lärkträd som stod i förgrunden till höger om stenen. Sen på med jord och gräsfrön. Nu gäller det att återskapa ängsfloran genom att hämta hit växter och frön.

Kvickroten i sin tur har sitt starkaste fäste bakom strutbräkena framför staketet. Där gjorde det inte så stor skada men har nu spridit sig in i trädgården. Om några veckor blir det stora sprutfesten där, jag slog området med röjsågen i helgen så jag väntar bara på att skiten skall växa upp igen. Det finns gott om kirskål där också, det blir två flugor på smällen.

CITAT (smuleborg @ 23-07-2009, 21:50) *
          Ja, vad ska man säga. I hans trädgård verkar det krylla av kirskål, kvickrot och annat som betecknas som svåra ogräs. Och mördarsniglar. Han sprutar vilt, och se!

Vad skall man säga, är förtal din bästa gren? Du har fel men det är nog meningslöst att försöka påpeka felen, dröm du.

Redigerat av Gossen Ruda: 23-07-2009, 21:04

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 23-07-2009, 21:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2009, 22:07) *
          Bifogad fil  090712_4.jpg ( 65.84k ) Antal nedladdningar: 62

Det är i utkanten av min tomt. Där det nysådda gräset finns fanns det tidigare något som kunde liknas med små ängar med gräs och allahanda örter, och en herrans massa kirskål. Så mycket att det spred sig över stigen och in i skogen till höger. Jag har försökt rensa för hand men det var meningslöst så för ett par år sen blev det Roundup. Först slagning med röjsågen så att alla vitsippsblad togs bort och en del andra vårväxter. Så fick det växa upp igen och sen sprutades det på kirskålen vilket medförde att allt dog, så mycket kirskål fanns det. Nu har jag hållit på några år och anser området vara så gott som kirsfritt, skulle det dyka upp något så blir det sprut igen, eller pensling.

Vem i all världen använder röjsåg för att slå vitsippor? Förlåt. Allt synligt (och kanske annat, direkt eller på sikt) dog säkert efter "besprutning". Och efter några år, som du skriver, är området så gott som fritt från kirskål. De kommer kanske igen? Och kvickroten? Jag har rensat bort kvickrot för hand. Den är pyts väck.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Vallmo   Ogräsbarriär?   22-07-2009, 18:01
          GunnellF   En variant som jag varit med om att göra är att gr...   22-07-2009, 18:17
          MariaS   Ska du kanta med något, bör du gräva ner det MINST...   22-07-2009, 19:04
          Susanna   Annars gäller det att minst en ggr/vecka, gå och d...   22-07-2009, 19:19
          Gossen Ruda   Nu när jag sakta men säkert håller på att vinna öv...   22-07-2009, 21:21
          Gunilla T   ...och så kommer det att bli huggsexa mellan maskr...   23-07-2009, 08:57
          smuleborg   ...och så kommer det att bli huggsexa mellan maskr...   23-07-2009, 19:28
          Gunilla T   Jag kan inte ta Gossen på allvar. Jag tror han pro...   23-07-2009, 19:46
          smuleborg   Såklart han gör - men det finns ju så många andra ...   23-07-2009, 20:50
          Gossen Ruda   När jag väl fort bort all kvickrot från tomten är ...   23-07-2009, 11:06
          Gossen Ruda   Vem i all världen använder röjsåg för att slå vits...   24-07-2009, 07:36
          Gunilla T   Vacker trädgård Ruda, gillar strutbräken där i bak...   24-07-2009, 09:31
          Gossen Ruda   Vacker trädgård Ruda, gillar strutbräken där i bak...   24-07-2009, 09:42
          Vallmo   Jag satte visst igång en jättedebatt om ogräsbekäm...   24-07-2009, 13:10
          Gossen Ruda   Jag satte visst igång en jättedebatt om ogräsbekäm...   27-07-2009, 11:38
          smuleborg   Hur är det med kvickrot. Jag har för mig att jag l...   26-07-2009, 20:05
          Garden bliss   Enligt min granne så klarar inte kvickrot gräsklip...   29-05-2011, 22:35
          Gossen Ruda   Enligt min granne så klarar inte kvickrot gräsklip...   30-05-2011, 07:46

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 00:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon