Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Har inte telefonkultur och kundbemötande försämrat, Vem är anträffbar?
          Bettson
          Inlägg 03-06-2004, 21:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Sedan de moderna dataväxlarnas och IT kulturens intåg tycker jag att telefonkultur och kundbemötande har försämrats avsevärt.

Jag har bekanta som skryter över att de bara har telefonen påslagen 2 timmar under dagen och sedan ställer in olika saker under dagens gång som att de är på lunch sitter i möte, är på kundbesök osv. Allt detta medan de lugnt sitter vid sitt skrivbord och jobbar.

Visst kan man behöva arbetsro ibland men att 75% av arbetstiden ha telefonen avslagen när man sitter på en myndighet, eller lönekontor eller annat företag tycker jag faktiskt är ett ofog.

Det är en annan sak om man informerar att man har telefontid mellan det och det klockslaget. Det jag menar är när man under ett företags eller myndighets öppettidet självsvåldigt gör sig oanträffbar.

Riktigt gräsligt tycker jag det är med firmor som säljer äver nätet endast kan nås via mail. Detär väl OK om man svarar på mailen men ifall man tar fjorton dagar på sig att svara så behöver man ju ine svara kunden alls.

Idag har jag varit med om en lång palaver med företag som gör sig oanträffbara när de vill. Jag fick intrycket att de ville blåsa en kund till mig på pengar. Antingen lyckades jag skrämma dom rejält eller så var detta ett av de mest vanskötta företag jag någonsin träffat på.

Är det jag som är gammalmodog eller har flera råkat på det här betendet? huh.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Bettson
          Inlägg 04-06-2004, 12:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Callcenter är väl Ok om det passar företaget och sköts på rätt sätt.
          Vissa företag coh myndigheter behöver dock lokalkännedomen. Man skall aldrig underskatta den hjälp man kan få av en växelelfonist. Dessa brukar ju nästan vara företagens hjärta.

Telia leder ligan, det är fullkomligt omöljigt att få hjälp med rätt grejor många gånger. Skattemyndighetens nya stora Sverigenummer fungerar inte alls därför att systmet antar en massa grejor som den inte skulle anta.
          Tex jag behöver för en kunds räkning få kontakt med någon i Stockholm som har skrivit ett brev i ett ärende. Ringer jag då numret som står på brevet kan de inte hitta den personen efterom deras system bara föreslår de personer med detta namn som finns i mitt närområde. Skall jag nå NN i Stockholm som handhar fastighetstaxeringar så kommer jag till NN i Eskiltuna som sysslar med betalningsföreläggande. Det är alltså ett systemfel. Skatteverket har inte fattat galoppen på att det kan finnas distansjobbare i Sverige. Det här handlar om tekniska bitar.

Om man går och tittar på den mänskliga sidan så kan det fungera så här.
          Jag har kommit underfund med att det finns en funktion i dataväxlarna där en viss person (jag talar nu inte om växeltelefonisten eller telefonisten på callcentret) trycker på en förprogrammering när telefonen ringer som säger att personen är upptagen en halvtimme. träffas åter 9.34. DU ringer exakt 9.34 och får meddelandet träffas åter 10.06 osv. Så kan det pågå hela dagen. Tacka sjutton för att folk blir otrevliga och sedan öser galla över den stackars växeltlefonisten som inte har gjort något ont. En växeltelfonist som sitter fast på ett företag brukar kunna ta en person som missbrukar dataväxeln i örat men det kan inte en telefonist på ett callcenter som sitter 100 mil bort.

Själv drabbades jag av detta för ett par veckor sedan. Ett samtal på mindre än fem minuter hade klarat det hela. Allt som allt tog det mig en hel dag att först försöka nå en person som Sverigeväxeln inte kunde hitta. Sedan leta upp en lokal varant som inte svarade utan använde halvtimmesknappen kontinuerligt. Det slutade med en bilresa in till myndigheten, kö i informationen dör jag till slut krävde att de personligen skulle gå och hämta personen i fråga. Det tog mig en hel arbetsdag. Det känns som om någon misssbrukar min tid i det läget. Ändå måste jag samtidigt säga att de personer man träffar är otroligt trevliga. Speciell på vår skattemyndighet.

Igår var det en firma som hade tagit förskottsbetalt ca 30 000 kr av en kund till mig men inte leverat varan. Vid påstötningar påstod de bara att den var levererad och kopplade runt till andra medarbetare som inte svarade utan ringledningen gick tillbaka till callcentret. När det hände fjärde gången blev jag dessutom illa bemött av callcentret så då tog hin mig och jag blev riktigt duktigt otrevlig tillbaka. Det slutade med att jag fick alla dikektnummer till företaget i fråga och fick trakassera dem på egen hand. Jag tycker faktiskt lite synd om tjejerna på callcentret för de blev utnyttjade men jag har aldrig varit ute för att man måste uppge sitt namn i en växel för att bli kopplad till företaget i fråga. Jag lät en bakant ringa från en annan telefon med ett annat namn och sa att de ville köpa varor och då gick det minsann att få komma fram. Luktade lurendrejeri lång väg tycker jag.

Trots allt lyckades jag få någon attt svara och med deadline om klockan tolv med att antingen presentera kvitto på leverans eller kvitto på återvbetalning av pengarna annars skulle omedelbart advokat kopplas in så kunde företaget helt plötsligt se att varan inte var levererad samt se till att den blev levererad. Nu har vi sett över nätet att den är på väg men vi kan ju inte vara säkra på att det är rätt vara.

Att skojarföretag gömmer sig bakom callcenter gör ju inte att folk upplever callcenter som positiva.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Bettson   Har inte telefonkultur och kundbemötande försämrat   03-06-2004, 21:38
          andersen   Ja så är det,men det är väll pengarna som styr det...   04-06-2004, 03:26
          Felix matte   Idag är det väl inte så ovanligt att man hamnar ho...   04-06-2004, 04:46
          TeliaNet   ringer du till silja line så kommer man till kalix...   04-06-2004, 06:53
          azofia   Jag jobbar själv som ambulerande växeltelefonist (...   04-06-2004, 10:03
          azofia   Ja det är irriterande, men som växeltelefonist kan...   04-06-2004, 12:29
          TeliaNet   jag håller med! ringer man till destination go...   04-06-2004, 12:35
          TeliaNet   kan du, azofia, mäna några växlar du jobbat med. ä...   04-06-2004, 12:37
          Bettson   Jag har full förståelse för att växeltelefonisten ...   04-06-2004, 12:51
          anna.   jag tycker mest det är jobbigt med telefonköerna.....   04-06-2004, 12:54
          Bettson   Ja det är just det, när det väl sv...   04-06-2004, 13:02
          Bettson   Jag hoppas ju förstår att jag inte klagar på växe...   04-06-2004, 13:17
          azofia   Jag förstod att du inte menade det som ett påhopp ...   04-06-2004, 13:46
          azofia   Ja du, Fenix har jag jobbat med men den är ju int...   04-06-2004, 13:49
          MimE   Själv jobbade jag med support och stängde i princi...   04-06-2004, 15:10
          Sollan   Jag säger bara en sak... tonvalsträsket...! Us...   04-06-2004, 17:11
          Åsa, mälardalen zon 2   Angående tonvalsträsket om man skiter i att följa ...   04-06-2004, 17:17
          Annlo   Jag har precis avslutat en uppsats som handlade om...   04-06-2004, 20:57
          Felix matte   Precis så tänker jag... det är mig helt främmande...   04-06-2004, 21:53
          vihemma   ...du också det verkar som att vi blir fler och f...   04-06-2004, 22:00
          Felix matte   På Telia funkar det att inte trycka några siffror...   04-06-2004, 22:04
          Bettson   Då är man egentligen inne på en annan sak. Persona...   05-06-2004, 14:33
          andersen   Oj hjälp vilken soppa, det veta fan om jag hadde o...   05-06-2004, 16:35
          Felix matte   Måste säga att jag beundrar din en...   05-06-2004, 19:34
          Cassiopeia   Min mamma jobbar för en myndighet och hon stänger ...   05-06-2004, 21:37

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 02:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon