Nu känns det som att jag är med och fullständigt kapar Djungels tråd, men förhoppningsvis kan han/hon eller någon annan få lite idéer av resonemangen.
CITAT
Detta får man i sin damm, oavsett filtersystem och UV-lampa! Det kommer tillsammans med det vilda livet, som flyttar in! Och bakterier hoppas jag verkligen att det finns där, annars vore det väldigt dålig balans.
Allt handlar om lämplig mängd. Det jag pratar om ovan är damm för fisk, inte för vilt liv som flyttar in.
CITAT
Annars gjorde jag från början helt enligt dina rekomendationer, vilket fick till följd att jag fick... Just det, ett svårt svamangrepp, för vattnet var FÖR RENT! Fiskarna kunde inte bygga eget immunförsvar! Sen fick jag en megais, första vintern som drogs ner till botten! VArför, jo ytvattnet drogs ner till botten pga av bottenavloppet och jag fick en djupis rätt ner. Hinkvis med grodor, ödlor och andra varelser dog och jag fick fiska upp en MYCKET äcklig sörja!
Väldigt fascinerande slutsatser du drar. Vatten kan inte bli FÖR RENT av vanlig filtrering, och hur kan ett svampangrepp uppkomma om det är rent? Hade du kraftig Ozonrening och sen flyttade fisken till en skitigare damm så kan det ligga nånting i ditt prat om underutvecklat immunförsvar, annars?
Sen snacket om megais är också helt oförståeligt. Antingen körde du filtreringen för fullt hela vintern vilket hade varit nog för att det inte skulle frysa, men helt fel eftersom fisken hade fått kämpa i ström trots kylan, inte bra! Eller så vad? Det blir inte nämnvärt med skiktning i en damm som är 1,5m djup i något läge, men ändå ska man bara ha måttlig rörelse på vattnet under vintern då fiskarna är svaga. Min gissning är att det var mycket temperatursvängningar på våren och att fiskarna därför strök med när de var försvagade. Det är alltid en risk med att ha fiskarna ute över vintern.
CITAT
UV-filtret har jag redan nämnt. Har gjort provtagningar av dammvattnet vid flera tillfällen både med och utan UV-lampa. Analyserna visar INGEN skillnad på algförekomst, nitrit, pH eller syrehalt, utom att det visar på att de goda bakterierna är fler, utan UV-lampan!
Det enda man i dagligt bruk använder UV till i dammar är svävalger och ingen har påstått nåt annat. Jag skulle vilja se dina bakterieodlingsresultat och hur du kom fram till att de GODA(Till skillnad från de ONDA

) bakterierna var mindre med UV-lampan. UV-dödar en del fria bakterier i vattnet, men kommer inte påverka bakteriekolonin i filtret där man vill ha dem.
CITAT
Första året i drift, med filteranläggning med bottenavlopp osv, hade jag faktiskt lika mycke bottensediment ca 30cm från avloppet! Sååå bra är de inte, att de klarar av att filtrera en djuphåla på 4meter!
Beror givetvis på flöde och hur skitigt man har i övrigt. Men hur var det nu, var dammen FÖR REN eller var den skitig med bottensediment?
CITAT
Sen är det fullständigt onödigt att gräva djupare än 110cm! Det finns nämligen INGEN näckros som klarar större djup och solljuset når inte mycke längre heller. Gräver man djupare, riskerar man ÄNNU mer att det bildas sumpgas och det mycket fortare dessutom!
Jag trodde vi pratade fiskdammar? Sen får du gärna förklara hur sumpgas bildas fortare i djupare dammar och varför det spelar roll hur långt solljuset går?
Naturligtvis är det inte görbart att filtrera 400 000 kubik med konventionella filter och pumpar. Jag ifrågasätter inte din erfarenhet och säger heller inte att någon MÅSTE ha en stor filteranläggning, men för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för fisk så behöver man ha friskt vatten i rörelse med god syresättning, lågt antal anaeroba bakterier och filtrering som hanterar ammoniak och nitrit.