Jag är vegetarian som också äter fisk och skaldjur ibland (dvs ej fågel eller rött kött) och min man älskar kött. Det går ändå jättebra att äta middag ihop med samma mat som bas! Mitt tips är att för vegetarianen "utöka" det som "normalt" är tillbehör, tex en grönsaksröra och förstärka den med något proteinrikt som bönor, eller äta nåt annat alternativ till kött, tex keso. Många rätter kan man också börja som vegetariska och den som äter kött kan "toppa upp dem" senare. Så gör vi tex med ärtsoppa, den kokas utan fläsk första 45 min och sen hälls häften av i en annan kastrull och kött läggs i. Samma gäller för linsgrytor, stark korv läggs i på slutet i en annan kastrull.
Ett konkret tips som är gott, enkelt och mättande är följande: stek lök och blandade grönsaker i en stor kastrull (tex morötter, paprika, fänkål) häll över en burk krossade tomater och extra vatten lägg i en tärning buljong och lite kryddor, gärna nåt starkt koka en stund blanda i cous-cous, rör om och ta från plattan låt stå cirka 5 minuter Voila! (köttätaren kan antingen lägga i korv i en gryta med halva röran innan cous-cousen läggs i, eller äta en köttbit till)
Ytterligare en synpunkt är att man kan tona ner hysterin om att man måste äta proteintillskott om man är vegetarian. Om man äter mjölk, ägg, ost och fil/yogurt klarar man sig fint. Sädesslag innehåller som tumregel 10% protein, dvs 250 g pasta innehåller 25 g protein. Man behöver inte mer än cirka 0,6 g protein per kg kroppsvikt, dvs väger man 65 kg behöver man inte mer än 40 g protein per dag. (Jag tänkte inte ge mig in i Atkins/låg kolhydrat-hög fetthalt diskussionen här, den gäller inte för vegetarisk kost.)
|