Blev "så illa tvungen" att borra lite brädor åt mina solitärbin också, de var så många.
Har varit väldigt roligt att följa dem, och studera dem.
En solig vägg vill de ha, eller en solig bräda, en solig plats alltså. I skuggan hålls de inte.
Tre olika arter tror jag att jag har, vilka vet jag inte. Ska jag gissa blir det mindre ullbi (som är klart störst av mina inneboende), något buksamlarbi (heter det så) och så någon mer svart sak.
Jag och steklar

.
Massor med foton har jag, ska sammanställa dem någon gång, i höst-rusket kanske.
Förutom solitärbina var där guldsteklar av tre olika arter, några parasitsteklar med långa äggläggningsrör, den söta parasitflugan Mintho rufiventris, och så den vu-hotade (kategori sårbar) svävflugan Silverfläckad sorgfluga
Anthrax trifasciatus i flera ex, även äggläggande.
Här är en av de vanligaste små. I fullt arbete med att bättra på och snygga till hålets ingång.

Det tar flera dagar för dem att arbeta med ett hål. Först ska det väljas ut och provas. Sedan ska det putsas och finslipas, bort mes dumma stickor och sånt. Och så ska det förstås fyllas på med pollen, hela magen är full, på
utsidan, haha.

Här är hon inne och jobbar. Antingen snyggar hon till, eller så fyller hon på förrådet. Det är lätt att se vilka hål som är under arbete, för bina dräller pollen omkring sig. Det skrapas av mot ingångshålet.

När sedan arbetet är klart, och ägget lagt, gäller det att täppa till ingångshålet fort som attan. Parasiter och snyltare lurar runt hörnet. Så här kan det se ut då, med salivblandingen utspädd med träspån.

Eller så här, med jord och sandkorn till blandningen.

Såhär såg det ut ett tag, med ett hål klart, och flera hål i olika stadier. Observera bi-baken i hålet längst ner till vänster.