Och jag tror Vildvittras blåvinge är en ängsblåvingehona. Mönstret på bakvingens undersida ser ut så, tycker jag.
Red Top! På föregående sida har Ingela lag in en bild på luktgräsfjäril, där du ser den mycket typiska undersidan. Men luktgräsfjäril är lätt att känna igen på båda sidor. Undersidan med sina 3 + 2 ögonfläckar, och ovansidan med sin bruna färg (ibland med antydan till ögonfläckar som på dina bilder). När den flyger ser den nästan svart ut.
Den som vill ha fjärilar ska skaffa sig en rejäl rugge oregano i någon solig hörna. Oreganon sköter sig själv (lite aggressiv och sprider sig gärna), och fjärilar, bin, och massor med olika blomflugor och andra vackra flugor bara ääälskar denna växt när den blommar.
På mina oreganos har jag i år haft rapsfjäril, kålfjäril, påfågelöga, luktgräsfjäril, sandgräsfjäril, silverstreckad pärlemorfjäril, och almsnabbvinge. I många exempelar. (och så har jag nog glömt någon eller några)
Bilden visar en storfläckig pärlemorfjäril. Fast den sitter på backtimjan i hagen. Backtimjan är också en fjärilshöjdare (så låg den är).
Redigerat av amaira: 27-07-2009, 07:05