|
Se där ja, det finns lite att välja på. Skulle mycket väl kunna vara den där Cercospora rosicola. Ganska snarlik vanlig SF.
Huvudsakligen är det mossrosen Communis som drabbas hos mig. Bladen blir med tiden ofta nästan helt svarta. Så småningom faller de av. Det går dock inte att jämföra med vanlig SF där bladen snabbt gulnar och faller av. Här gulnar knappt bladen alls, och som sagt slutligen när de är helt svarta faller de av, men det är bara ett mindre antal som kommer till det stadiet. Dock ser det för erbarmligt tråkigt ut. Bortsett från Communisen är det bara enstaka skönhetsfläckar på de andra rosorna.
Jag har fem Communisar i en rabatt, och alla är likadana, så jag tror inte att det är ett enstaka dåligt/klent exemplar. Det finns inga träd el buskar i närheten som skuggar el läar. De står soligt, luftigt och öppet. Det enda som stör är att marken under är hård och usel vad det verkar. Därför håller jag nu på att höja rabatten så att den blir djupare och fluffigare. Resultatet får utvärderas om några år.
/S
|